Når der på et af affiliate netværkene står at man fx. ikke må bruge google adwords / facebook til besøgene, mener de så direkte besøg til deres side - eller også indirekte, hvor de kommer forbi vores side og der skal trykke på et link/banner for at komme til annoncørens side?
Der menes at du ikke må byde ind på udvalgte ord relateret direkte til producenten / serviceudbyderen.
F.eks:
TDC mobil
Oister taletid
Men du må gerne byde ind på ord som f.eks mobil eller taletid.
Det er forskelligt fra kampagne til kampagne, om direkte linkning er tilladt.
I din google adwords, kan du godt alligevel bruge brede søgeord, du skal bare ekskluderer firmanavnene og brands (i bunden af dine søgeord, vises en liste over ekskluderede søgeord)
Direkte linkning vil i de fleste tilfælde være uhensigtsmæssigt i forhold til linkning til en specielt udformet landingpage - grunden finder du i det ovenstående, der tvinger dig til at lave mindre dybdegående kampagner og brugerne du kan fange, derfor søger bredt f.eks billig mobiltelefon.(det er nu en smagssag og kan diskuteres i 100 år)
Ønsker du at arbejde med sem og direkte linkning, skal din konto hos f.eks tradedoubler sættes specielt op til det, da du ikke skal tracke på domain niveau.