Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rådgiver/bestyrelse søges

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Som enhver anden iværksætter har man jo en masse spørgsmål og behov for rådgivning når man skal skifte fra "start til drift"!
Er der nogle som har nogle inputs til hvor man kan få nogle personer ind der har erfaringen? det drejer sig om en webservice og er rent B2B.

Har set lidt på www.bestyrelsesposten.dk - nogle der har erfaringer med det?

mvh


Tilmeldt 10. Mar 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Halløj.

 

Jeg er selv aktiv bestyrelsesmedlem og det handler altid om at få nedsat en kompetent bestyrelse, hvor du sammensætter den med en bred spredning på kompetencer såsom salg, økonomi, drift mv. De fleste finder nok sin bestyrelse i sit

netværk, hvor man har mødt nogle mennesker man føler tillid til og som har vist de rette kompetencer, som du måske

mangler. Men det er vigtigt at få en bestyrelse der også kan udfordre dig, og holde dig til "ilden".

Jeg skal til møde med bestyrelsesposten i næste uge, så kan jeg måske give dig noget feedback.

 

Mange hilsner

 

Mogens Lindal


Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder godt - glæder mig til at høre fra dig!
Tilmeldt 10. Mar 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
har sendt PM
Tilmeldt 10. Mar 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Halløj igen.

 

Jeg har nu været til mødet med bestyrelsesposten og er optaget i deres kartotek. De gennemfører samtale med alle bestyrelseskandidater for at afdække kompetencer. Som virksomhed betaler man et beløb pr. emne man får navnet på. Man søger på de kompetencer man mangler. Ønsker man så at indsætte personer(ne) i sin bestyrelse afregnes et beløb til bestyrelsesposten i størrelsesordenen 16-18.000 pr. bestyrelsesmedlem.

 

Har du yderligere spørgsmål, så skriv endelig igen.

 

Mogens Lindal


 

Tilmeldt 12. Apr 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Prøv www.womenonboard.dk - en database, lavet af Dansk Industri. Det er gratis - hvis du kan leve med, at den kun omfatter kvinder...
Lise Holt Olesen
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Vi her flere gode tanker for etablering af en bestyrelse.

Tilmeldt 13. Jun 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes, at man skal opdele sit behov for kompetent sparring i forskellige kasser - alt efter hvor man er i sin virksomheds livscykel.

 

Grundlæggende bør man identificere sine egne kompetencer i forhold til det man selv synes at man kan - og så mappe dette op mod de kompetencer som "bør" være tilstede i en virksomhed.

 

Uden at gå i detaljer (jeg rådgiver gerne nærmere: advice@wernberg.org) er der tekniske, administrative, salg, marketing osv. - oftest ligger en iværksættes spidskompetencer på viden omkring det tekniske - og alle de omkring liggende - og nødvendige - processer og skills er ukendt land.

 

Jeg er fortaler for forskellige fora på forskellige tidspunkter i virksomhedens livscykel. I de første faser bør man anvende "rådgivende fora" - finde 3-4 betroede rådgivere, som kan yde indsigt og viden omkring den forretningsmæssige "helhedsorienterede" strategiske, taktiske og operative tilgang. Aflønningsmekanismer kan være på timebasis eller små ejerandele - sidstnævnte vil skabe langt mere commitment end blot kr.

 

Når så virksomheden har nået en "kritisk" størrelse - og der måske er behov for langt mere tung juridisk ansvarskonstruktion omkring iværksætterens projekt, så bør bestyrelsen overvejes. Denne har formelt en langt mere afgørende indflydelse på virksomhedens dispositioner og udvikling - og derfor er den også ansvarlig på en helt anden måde end et "advisory board" ... men der er intet til hindre for at lade medlemmerne i advisory boardet fortsætte over i bestyrelsen for at sikre kontinuitet.  

Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er ingen tvivl om, at en bestyrelse kan være et uvurderligt aktiv; også for en nystartet virksomhed. Men er det ”en rigtig bestyrelse” man ønsker sig? Eller er det mere en form for et rådgivningsforum/Advisory Board?

Vor erfaring er, at det ikke blot er gjort ved at bestyrelsen eller et Advisory Board sammensættes, hvis samarbejdet skal give gode resultater, skal der eksempelvis fokus på:

- Nye medlemmer skal sikres en introduktion i ”hvorfra man kom, hvortil man vil hen”, status i dag, samt fremtidige målsætninger osv.,
- der skal skabes en arbejdsform/grundlag,
- ligesom det ofte er værdifuldt at træne teamet i at samarbejde,
- hvilken faktuel beslutningsevne har bestyrelsen eller dit Advisory Board?,
- hvilke beslutninger kan der træffes, og af hvem, og hvordan foregår eksempelvis en afstemning?
- når virksomheden ændre sig, skal man vurderer om bestyrelsen har den rette sammensætning.
- kan et teammedlem sidde i andre bestyrelser? Skal der dannes en skriftlig ramme herfor? (konkurrencehensyn),
- gives der en form for honorar for arbejdet?
- hvem kan tilmelde eller framelde teammedlemmer?
Osv.

Det er usigeligt vigtigt, at få de helt rette mennesker i sit team, ligesom det er væsentligt at teamet kan samarbejde, ikke mindst fordi det ofte er virksomhedens styreorgan eller rådgivningsteam.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)