Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hold k*ft en gyser! test af brugervenlighed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 113
Fra  Biograf Shoppen Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige lavet en lille test af brugervenligheden på mit site, ved at lave et sæt opgaver til min kære mor - hun var lige i nærheden, og er ikke for skarp på nettet. Deraf et nemt offer til at afprøve nogle ting..

Satte følgende "opgave" op:

Du vil gerne købe filmen Ghostbusters på Bluray

Find prisen

Find ud af hvor lang leveringstiden er?

Find ud af hvor mange der er på lager?

Læg filmen i kurven

Du vil gerne købe et tv

Find prisen

Find ud af hvor lang leveringstiden er?

Find ud af hvor mange der er på lager?

Læg tvet i kurven

Nu vil du gerne købe tingene:

Find indkøbsvognen

Bestil varene

Gennemfør bestillingen (næsten) (stoppede hende inden hun gennemførte)

Her af er jeg nået frem til at flg. skal forbedres lidt:

Lager status, leveringstid, og kontakt skal fremhæves lidt

Elektronik kategorien skal omdøbes

Dekoration, skilte og oldscool skal også omdøbes

Skal forbedres MEGET:

Læg i kurv knap (mere kontrast farve)/antal knapper skal formindskes

Vis indkøbsvogn skal gøres meget nemmere at finde / synlig / klikbar

BESTIL KNAP mere synlig

Og så skal jeg have dankort betaling i en helv*** fart
Er der mere jeg kan gøre for at forbedre brugervenligheden?

Mvh Sonny W Jensen
Biograf Shoppen Tilbehør til hjemmebiograf

Fra Ålsgårde
Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 88
Fra  Tralula-leg Skrevet kl. 21:01

Hej

Når jeg klikker på DVD, får jeg en tom indkøbskurv frem, men ingen varer, det ville få mig til at forlade siden hurtigt igen. Hvis du endnu ikke har nogen varer i kategorien, ville jeg ikke lade den være synlig.

M.v.h.

Charlotte

Tralula-leg.dk salg af legetøj til børn.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 21:02

Hej Sonny

Det er godt at se at du tager brugervenligheden på dit site særiøst.

Jeg har lidt input til din test:

• Du skal foretage den samme test på mindst 3 personer (gerne flere) og kun gøre noget ved de problemer som opstår for mindst 2 testpersoner. Hvis du retter "fejl" som du ikke er sikker på reelt er fejl, kan du risikere blot at skabe flere usability issues.
  • Når du opstiller opgaverne skal du være sikke på ikke at fortælle testpersonen hvordan de skal udføre opgaven. Dette gør du fx når du beder dem om at lægge noget i "indkøbsvognen".

Håber det kan bruges.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 21:05
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Når du spørger os andre om hvad vi syntes om dit websteds usability skal du desuden være opmærksom på Jakob Nielsens "First Rule of Usability" Don't Listen to Users.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 21:18

Jeg giver Martin helt ret, og vil blot anbefale dig at kigge på: http://www.amazon.com/Rocket-Surgery-Made-Easy-Yourself/dp/0321657292. Det er en rimelig overkommelig introduktion til usability testing, og selv om det måske kan virke banalt, er det faktisk en helt central (og alt for ofte negligeret) del af systemudvikling online som offline. Det er et skridt i den rigtige retning at du i det hele taget bruger tid på det, men jeg tror du vil kunne få meget mere ud af din tid hvis du lige læste lidt op på emnet. Det er utroligt hvilken forskel en velkonstrueret test og viden om hvad du skal lytte efter, kan gøre i udbyttet ved usability-testing.

God fornøjelse med det :)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Sep 09
Fra  Biograf Shoppen Skrevet kl. 21:19

Martin Poulsen:

• Du skal foretage den samme test på mindst 3 personer (gerne flere) og kun gøre noget ved de problemer som opstår for mindst 2 testpersoner. Hvis du retter "fejl" som du ikke er sikker på reelt er fejl, kan du risikere blot at skabe flere usability issues.
  • Når du opstiller opgaverne skal du være sikke på ikke at fortælle testpersonen hvordan de skal udføre opgaven. Dette gør du fx når du beder dem om at lægge noget i "indkøbsvognen".

Det vil jeg forsøge, nu er min kære moder også en smule udenfor min målgruppe. så hun gælder nok ikke helt.. =)

Jeg observerede hende mens hun "knoklede", men jeg vil forsøge med nogle flere brugere, evt. nogle der er lidt mere ferme på nettet dvs. i målgruppen. 

Martin Poulsen:
Når du spørger os andre om hvad vi syntes om dit websteds usability skal du desuden være opmærksom på Jakob Nielsens "First Rule of Usability" Don't Listen to Users.
Hehe kan du have ret i

Mvh Sonny W Jensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34

Jeg er enig med Martin Poulsen, at det er godt, at du tager brugervenlighedstesten seriøst. Alene det, at du dokumenterer er fint.

Jeg har et par forslag, du kan overveje:

1. Hvordan reagerer siden i forskellige browsere (IE, Firefox, Chrome, Opera, Safari?) Ikke alle funktioner virker i alle browsere

2. Hvordan reagerer siden på forskellige skærm-opløsninger?

3. Hvordan reagerer siden, hvis brugeren har valgt en anden font-size? (lille, mellem, stor)

4. Er der online hjælp at hente? (det er ikke sikkert, det er relevant, såfremt din side forklarer det hele godt)

5. Hvordan reagerer siden, hvis noget går galt? Er alt det indtastede tabt?

6. Er der sigende fejlmeddelelser?

7. Kan svagtseende bruge siden ved hjælp af magnifieren? Og hvad man lyd?

8. Har brugeren hele tiden mulighed for at annullere?

Hvor meget det ovenstående hører med til en usability test, kan diskuteres. Noget af det er en grå-zone, men intet forhindrer dig i at tage det med.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Sep 09
Fra  Biograf Shoppen Skrevet kl. 21:53

Poul Madsen:
1. Hvordan reagerer siden i forskellige browsere (IE, Firefox, Chrome, Opera, Safari?) Ikke alle funktioner virker i alle browsere

Den er jeg opmærksom på og tester løbende i flere browsere og OS

Poul Madsen:
2. Hvordan reagerer siden på forskellige skærm-opløsninger?

Den har en fast størrelse på 980 px i breden (passer til 1024x768 og op) det holder de fleste ombord

Poul Madsen:
3. Hvordan reagerer siden, hvis brugeren har valgt en anden font-size? (lille, mellem, stor)

Siden burde være lavet med skrifter i em eller % så de derfor ændre sig sammen med brugerens størrelse, der er også større/mindre knap på siden.

Poul Madsen:
4. Er der online hjælp at hente? (det er ikke sikkert, det er relevant, såfremt din side forklarer det hele godt)

Der er Chatsupport på siden (jeg er online det meste af hver aften, så der er en god chance for at fange mig. Jeg er også igang med en instruktions video, til at forklare kunderne om siden, og funktioner osv, samt en skrevet udgave med billeder. 

Poul Madsen:
5. Hvordan reagerer siden, hvis noget går galt? Er alt det indtastede tabt?

Ja den var værre, men vil mene siden arbejder med sessions eller cookies, så hvis brugeren "kommer på afveje" ligger det hele der endnu, medmindre han/hun lukker sin browser helt ned.

Poul Madsen:
6. Er der sigende fejlmeddelelser?

Ved udfyldelse af bruger informationer ved bestilling, kommer der en popup advarselsbox fem der fortæller hvad der mangler / er galt. + jeg har været inde og redigere sprog filerne så f.eks. hvis man tilføjer flere vare end der er på lager får man en besked om at man kan blive underrettet om de er på lager igen, men problemet sikkert er at man har tilføjet flere end der er på lager.

Poul Madsen:
mener du den der er indbygget i windows f.eks.?

Poul Madsen:

Er ikke helt med på hvad du mener?

Mvh Sonny W Jensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

Sonny Wolf Jensen:

Poul Madsen:
mener du den der er indbygget i windows f.eks.?

Ja, det er egentlig Windows' egen forstørrelse jeg tænker på.

Med lyd tænker jeg på en stemme, der siger fx "Tryk på antal", tryk på indkøbsvogn", "tryk på dit/dat". Det er noget, du selv kan indtale, men det er ikke sikkert, at det er relevant, og du kan sagtens beslutte ikke at ville have lyd på, men det, der er væsentligt er, at du har taget stilling.

Sonny Wolf Jensen:

Poul Madsen:

Er ikke helt med på hvad du mener?

Godt spørgsmål, for jeg ved ikke, hvordan rækkefølgen er af de trin, som en kunde skal igennem. Men kort: For hvert trin, som brugeren foretager i forb. med et køb på din side, skal vedkommende kunne annullere/fortryde - eller i hvert fald kunne navigere væk fra processen - uden at det har konsekvenser for ham eller hende, og der må ikke kunne trækkes penge fra vedkommende, hvis han eller hun har fortrudt.

Flot at du allerede har tænkt på de andre punkter, jeg nævnte.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Sep 09
Fra  Biograf Shoppen Skrevet kl. 18:17

Poul Madsen:
Flot at du allerede har tænkt på de andre punkter, jeg nævnte.

Tak! E-pusher light skal altså have en del af æren for det.. Jeg ender nok med at købe den fulde version :) der er altså nogle guldkorn i den bog!

Mvh Sonny W Jensen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)