Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørseslgodtgørelse faktureres til kunde

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Er lige startet selvstændig indenfor innovation og værdikæde og virksomhedsformen er enkeltmandsvirksomhed.

Jeg skal nu til at fakturere kunden for kørsels. Hvordan gør jeg lige det i praksis? moms, posteringer etc?

Vi har på forhånd aftalt max. 14.000 kr. i kørselsgodtgørelse.

Sidste spørgsmål: Hvordan kategoriseres jeg mht skattemæssige forhold? Selvstændig erhvervsmæssigt eller honorar modtager? Min virksomhed er min eneste indtægtskilde.

På forhånd tak.

Mv.hilsen

Dannie Elkjær

FLIK Consult

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:43

Hej Dannie,

Tillykke med din nye virksomhed!

Elkjær:

Jeg skal nu til at fakturere kunden for kørsels. Hvordan gør jeg lige det i praksis? moms, posteringer etc?

Vi har på forhånd aftalt max. 14.000 kr. i kørselsgodtgørelse.

Du skal tillægge moms til den kørsel du fakturerer. Hvis I har aftalt 14.000 kr., så kan du godt tillade dig at tillægge moms oveni de 14.000 kr., hvis din kunde er momsregistreret.

Når kørslen skal udbetales til dig selv, er den momsfri, og momsen indbetales til SKAT.

Posteringsmæssigt skal du bogføre din reelle kørsel på en udgiftskonto kaldet "transport" eller "kørsel" eller lignende. Den kørsel du fakturerer, skal du bogføre på en indtægtskonto - gerne kaldet det samme, som din udgiftskonto (transport, kørsel, etc.).

Du skal udbetale den reelle kørsel til dig selv. Hvis du har haft mindre kørsel end de 14.000 kr., så kan du kun altså kun udbetale godtgørelse for den transport, som du reelt har haft.

Men hvis din kørsel overstiger 14.000 kr., kan du godt udbetale dette skattefrit til dig selv, selvom du har faktureret et lavere beløb.

Elkjær:

Sidste spørgsmål: Hvordan kategoriseres jeg mht skattemæssige forhold? Selvstændig erhvervsmæssigt eller honorar modtager? Min virksomhed er min eneste indtægtskilde.

Det kommer helt an på, hvordan din virksomhed drives.

Generelt kan siges, at hvis du har en økonomisk risiko ved at drive din virksomhed, og du har flere end én fast kunde, så betragtes du som selvstændigt erhvervsdrivende.

Læs evt. dette link (du kan læse mere ved at klikke øverst i menuen):
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716018&vId=201738&i=9#i1716018

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:51

Hej.

Tak for det:)

Nu skriver du kørselsgodtgørelsen er momsfri. Så vidt jeg har forstået er den også skattefri, ikk?

Pt. har jeg kun en kunde som betaler mig for en 2 månders periode, derefter "håber" jeg selvfølgelig at få den næste på samme vilkår, dog længere periode.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:22

Jo, kørselsgodtgørelse er skattefri.

Bemærk dog, at hvis du kører til samme faste adresse i mere end 60 dage, så vil denne adresse betragtes som dit faste arbejdssted, og så er du kun berettiget til befordringsgodtgørelse som almindelige lønmodtagere.

Hvis du kører mere end 60 dage til samme adresse, så bliver den fakturerede kørsel i firmaet skattepligtig, og du har kun mulighed for at fradrage kørsel via selvangivelsen.

Hvis du ikke har kørselsomkostninger for 14.000 kr i forbindelse med jobbet, så bliver den resterende fakturerede kørsel også skattepligtig.

Du kan derfor ikke per definition forvente, at de 14.000 kr., du fakturerer for kørsel, er skattefri.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)