Sagen er den, at vi er nogle venner, der har lavet webløsninger (på fritidsbasis ved siden af studierne) til primært private og små virksomheder (bekendte, familie, venner etc.) altså i omgangskredsen. Nu er vi indtil flere gange blevet kontaktet af væsentlige større virksomheder, og en registrering af virksomheden er blevet aktuel. Problemet er, at jeg er den eneste, der er fyldt 18 og vores erfaring og viden er ret begrænset, når det kommer til drift af virksomhed. Den eneste der har lidt viden er mig, da jeg er HH''er og bl.a. har virksomhedsøkonomi på højniveau (bogføring, årsregnskab, regnskabsanalyse etc.), men min viden er jo begrænset til det teoretiske. Jeg har kigget lidt på andre webdesign-firmaer, og de ser ud til enten at være enkeltmandsvirksomheder eller A/S (hvilket vi slet ikke er store nok til). Vi har snakket om I/S med de risici der dertil hører. ApS ville nok være det optimale, men vi kan ikke lige umiddelbart skrabe 125.000 sammen i startkapital. Derudover har vi erfaret, at det er nødvendigt at udforme en kontrakt mht. opgaver, da der hurtigt kan opstå misforståelser (vi kender en advokat, der formentlig kan hjælpe med alle kontrakter osv.). Dertil skal ansættelseskontrakter vel også laves osv. Helst ville vi allesammen være medejere. Så vidt jeg har forstået, er det frivilligt, om man vil føre årsregnskab, hvis man er I/S. Og hvad med lønudbetalinger? Får vi brug for en revisor? Første skridt er vel at registrere virksomheden på http://www.webreg-portal.dk/, men derfra er jeg lost. Har kigget på bl.a. http://www.startvaekst.dk, men synes stadig der er enormt mange ubesvarede spørgsmål. På forhånd tak! Magnus |
Opstart af mindre virksomhed
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
Du er ihvertfald i gode hænder med dine spørgsmål herinde, så afvent guldkornene de er på vej.. Indtil da så kig lidt rundt i krogene, det kunne være du faldt over noget du kunne bruge.. |
Så længe dine partnere er under 18, kan I ikke oprette et I/S uden deres forældres underskrift. Uanset om der er tale om et enkeltmandsfirma eller et I/S skal I lave et årsregnskab eller noget, der ligner meget, fordi I skal beregne jeres skattemæssige overskud/underskud og udfylde en lang række rubrikker på den udvidede selvangivelse, hvor tallene kommer direkte fra årsregnskabet, se evt. en udvidet selvangivelse her: I/S er i det hele taget en besværlig størrelse, først og fremmest skal I lave en kontrakt som er meget omfangsrig og tager højde for alle tilfælde: Hvis en af jer knokler og de andre bare laver ingenting, hvad så med overskudsdeling? Hvis nogen vil ud igen, hvordan værdiansætter man så? Hvilke forpligtelser har hver interessent? Hvordan med hæftelse: Skal alle skrive under, hvor meget kan I binde jer for? Og mange andre ting. Jeg synes, at en konstruktion med enkeltmandsfirma og honorarer eller flere enkeltmandsfirmaer, som arbejder sammen, kan være værd at overveje. I hverken I/S eller enkeltmandsfirmaer er der lønudbetaling til ejer(ne). De hæver "forventet overskud" og betaler aconto B-skat. Altså intet løn/a-skattesystem, før du/I begynder at ansætte folk, som ikke er ejere. Det er muligt, at I får brug for en revisor, men der er også nogle, som klarer sig uden. Det kommer an på en hel masse forskellige ting, herunder om I faktisk får bogført bilagene ordentligt og har tid/overskud til at sætte jer ind i fradragsreglerne. God arbejdslyst. |
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)