Det lyder mest af alt som om du bare er kørt godt og grundigt træt.
Du ved godt hvor det er du skal ind og skære lidt, men du overkommer bare ikke så meget lige nu.
Jeg vil sige du skal tage det med ro, hvis du har fået hovedet ovenvande, så start bare i de ting som du kan overkomme.
Du siger i har 2 biler, der er da et let sted at tage nogle beslutninger og finde nogle løsninger.
Skal i have 2 biler, eller kan i klare jer med 1, hvor meget kører i om året, kan diesel betale sig. (med forvarmer så man kan køre på hvad som helst.) Kunne man køre med gule plader, hvor meget kan du få for de biler du kører i nu?
Bil er nok en af de poster i økonomi som er fuldstændigt urimiligt hvad angår pris. Den "frihed" man har fra en bil gør dig så blot til slave af det bjerg af regninger. Det er jo ikke unormalt at man har resulterende
omkostninger på 5000.- per måned. Skulle man lige gøre det op i forhold til sin løn, så er det jo tæt på at blive 100.000 brutto du skal hive ind..
Dine lån er naturligvis et sted du ved der kan spares, men du ved også at det kan kræve en del i tid og
gebyrer, så hold den lidt på afstand til du har mere
overskud.
Privatforbrug er næsten alles banemand, vi tænker så lidt over hvor meget vi plasker rundt med penge. Jeg tror de eneste som kan undsige sig dette er nogle bønder og et par studerende. Få styr på hvad du i virkeligheden har af poster mht feks mad, slik og tøj. Derefter skal du lige kigge om alle dine faste udgifter ikke kan gøres lidt billigere. Hvordan med dit El forbrug, kan dine telefon abbonementer flyttes til noget billigere, har du feks både børsen, politikken og alt for damerne som abbonement, og er det livsnødvendigt?
Tag og kig på det minimum en gang om ugen, og beslut at du vil ændre noget hver uge, så tror jeg det kommer af sig selv..
Håber du kan bruge det til noget..