Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stor emailliste - skal det betegnes som immaterielle aktiver?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg vil lige høre om man i regnskabet skal fastsætte en pris for den email liste man har opbygget i tiden løb? Og hvilken værdi kan disse fastsættes til? Skal det være den pris vi har givet for at skrabe dem ind i tidens løb?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:48
Det ville være atypisk at gøre det. Hvis du værdiansætter dine mailadresser kan det være i en proces, hvor du skal sælge din virksomhed eller låne penge, så du har brug for en større balancesum (flere aktiver, større privat indskud f.eks.), men det vil også påvirke dit resultat, fordi de omkostninger, der så er medgået til at skaffe listen ikke længere er driftsomkostninger men netop en del af aktivet og derfor ikke kan trækkes fuldt ud fra i det år, udgiften er afholdt.

Noget andet er så, at listen er/kan være et aktiv for dit firma og måske er salgsbart. Lidt på linje med goodwill, som jo består af en kombination af flere forskellige ting, herunder også kundekartoteket. Endelig er der så både kvalitative og kvantitative spørgsmål: Hvor meget er hvor mange mailadresser samlet ind hvordan egentlig værd...

Send evt.en PM, hvis det ovenstående giver anledning til spørgsmål.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:52

Hej Anette

Mange tak for svaret, det var også i den retning jeg tænkte. Det er jo også en svær størrelse at sætte tal på. Og som du siger sikkert kun noget der skal vurderes ved fx salg af virksomheden.

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 07:11
Nu er jeg ikke nogen bogføringsekspert, men så vidt jeg ved er værdien af et aktiv er vel tilsvarende hvad man kan få for aktivet hvis man vil sælge det. Det er det ihvertfald jf. internationale bogføringsregler, ved ikke om det er anderledes i DK, men tror det er samme system. Sidder i Australien p.t. og studerer Accounting for Managers, og har lige haft om værdisættelse af aktiver. 

Og så vidt jeg ved må man ikke videresælge e-mail adresse lister o.l. informationer, så derfor kan en emailliste vel ikke have en værdi?? Eller hvad?

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:23
Som jeg ser det er listen og andre kontakter en del af den goodwill som kan siges at være forbundet med virksomheden. Hvis virksomheden har et indtjeningspotentiale er der en goodwill i virksomheden. Ellers ikke. Men det er som Annette også skriver kun relevant at værdiansætte aktier i en realisationssituation. Dvs. ved et salg af virksomheden, evt. en omdannelse til selskab.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)