Jeg sidder med en masse celler i et excel-ark som indeholder nogle kontaktpersoner. Cellen indeholder både fornavn og efternavn, men jeg ønsker navnene opdelt i to celler, én med fornavn og én med efternavn.
Jeg er gået i gang manuelt, men ville sætte stor pris på hvis der var en løsning til automatisk at opdele fornavn og efternavn i to celler.
Her er en løsning som tager højde for at kunderne/emnerne kan have flere efternavne eller mellemnavne. Du copy/paste(r) bare følgende ind i et Excel ark i linie 1 og i hver deres række (a, b, c, osv.)
Også tak til dig. Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår din løsning. Jeg har dog kun to felter til rådighed til navne, så jeg samler flere fornavne i ét felt og ligeså med flere efternavne.
Men det må jo være manuelt du beslutter om det bliver i fornavnet eller efternavnet du placerer de ekstra navne i = arbejde vi ikke kan lide. Med hensyn til den rene Excel løsning, som jeg beskrev, så tager du et helt nyt Excel ark copy/paste(r) de enkelte a/b/c/d/e ind i henholdsvis A1/B1/C1/D1 og E1. Så er jeg sikker på du forstår teknikken og kan "flytte" løsningen over i dit eget data ark.