Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er i tvivl om ophavsret

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle 

Jeg er i tvivl om jeg overtræder ophavsretten her . 

Jeg har lavet en præsentationsvideo på 9 min, hvor jeg bruger tekst , billeder og musik.. Tekst og billeder er mine egne, dog har jeg valgt et udsnit af "Den lille Gumbas" fra Comedy showet, bruger 30 sekunder af talen i min præsentation, ikke med billeder, kun talen og lyden og i en hel anden sammenhæng. Desuden har jeg brugt lydfiler i helt almindelig mp3 form, så det giver lidt stemning i præsentationen. 

DET ER EN PRÆSENTATIONSVIDEO , DEN SKAL SES AF EN LILLE FOLKEMÆNGDE, IKKE TIL KOMMERCIEL BRUGE ELLER NOGET. 

Har læst lidt om det , men er stadig i tvivl 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:46

Du må ikke bruge det uden tilladelse, overhovedet! Der er noget der hedder fair use, men det er svært at bedømme. Hvis du vil være helt sikker så spil videoen fra Youtube direkte under præsentationen istedet for at embede den, så er du home-safe :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 44
Fra  Pika Foto- & Medieservice Skrevet kl. 15:56

Som Mikkel skriver, er det no-go. Og at du kun bruger lyden fra Gumbas og ude af kontekst, gør ikke sagen bedre - tværtimod så bruger du dele af original værket på en måde det ikke var tiltænkt.

Dine MP3'er er vel underlægningsmusik - som sikkert også er copyrightet ? I så fald er det også no-go.

I sidste ende er det kunstnere og artister der laver deres comedy/musik for at tjene en skilling - så det er egentligt tyveri og ikke pænt gjort .... men det var nok ikke en moral prædiken du søgte her, men snarere bare info :-)

Ting du kan gøre: Du kan altid spørge kunstneren om det er ok at bruge deres materiale; især hvis du forklarer din præsentations natur, er det som regel ikke et problem hvis det er danske kunstnere - det har jeg før haft held med ihvertfald. Typisk vil de bare gerne have du krediterer dem. Hvis din underlægningsmusik er større internationale værker, er det lidt sværere at spørge kunstneren, og endnu sværere at få lov - men der findes masser af musik du frit må bruge... det kræver lidt arbejde at finde noget i god kvalitet, men det ér derude. Især når det er et projekt som dit, der er ikke-kommercielt, så er mobygratis.com et rigtigt godt bud på noget du må bruge, og Moby går man ikke galt i byen med ;-)

/Rune

Rune Espensen - Freelance Fotograf / Nordsjælland

Pika Foto- & Medieservice - www.pika.dk

Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Skrevet kl. 16:09

Hej . . 

Tak for svarene , jeg har lagt videon på youtube. 

Musikken er helt almindelige tracks som , 50 cent , Shakira etc. 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:12

Ilhan ünsal:

Tak for svarene , jeg har lagt videon på youtube. 

Så skynd dig og slet den!

Ilhan ünsal:

Musikken er helt almindelige tracks som , 50 cent , Shakira etc. 

Som selvfølgelig OGSÅ er omfattet af copyright og derfor heller ikke må bruges uden tilladelse. Forskellen på om du stjæler min musik eller Shakira's musik er at Shakira har et bladeselskab med en flok blodtørstige advokater klar til at flå folk som dig der ikke forstår og/eller respekterer ophavsretten.
Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Skrevet kl. 16:30
Det har intet med at jeg ikke respektere det , jeg forstår det skam godt. Grunden til jeg har lagt det ind på youtube , er fordi je ikke kunne sende filen med email , jeg skulle nemlig vise det til en anden person . Vdeon vil ikke ligge online , og skal heller ikke bruges efter præsentationen , som vil blive set af 30 unge
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:35

Ilhan ünsal:
Det har intet med at jeg ikke respektere det , jeg forstår det skam godt. Grunden til jeg har lagt det ind på youtube , er fordi je ikke kunne sende filen med email , jeg skulle nemlig vise det til en anden person . Vdeon vil ikke ligge online , og skal heller ikke bruges efter præsentationen , som vil blive set af 30 unge

Det er meget muligt, men det gør det ikke mindre ulovligt desværre.

Tilmeldt 20. Aug 09
Indlæg ialt: 80
Fra  Simpelside.dk Skrevet kl. 09:28

Ja, det er nok ikke ok desværre...:-(

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)