Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man hedde det - domæne

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 155
Fra  Madeby Marketing I/S Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude 

Leger med en ide om at starte en hjemmeside, hvor jeg vil sælge nogle produkter, hvor jeg har tænkt på nogle bestemte navne. Dertil vil jeg gerne spørge om det er tillad at fx hedde:

Nike-sko.dk

På forhånd, tak!

Fra København Ø
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 569
Skrevet kl. 16:42

Hej,

Det kan det desværre ikke hedde. Domænet må ikke indeholde et registreret varemærke - som Nike.

Du må gerne prøve at se, om du kan lave en lille tvist ud af navnet, fx Nice-sko.

Har du udelukkende tænkt dig at sælge Nike sko, kan du evt prøve at kontakte Nike, og hører om du kan få tilladelse til at hedde det. Det er et forsøg værd, men jeg tvivler ærlig talt på det. Men det går selvfølgelig helt an på, hvilke mærke det er. :o)

Mvh

C.P

Fra Copenhagen
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 17:13

Du kan prøve, men hvis varemærket kontakter dig kan de fratage din hjemmeside og alt den flid du har gjort dig for at opbygge virksomheden og du står tilbage med absolut ingen ting.

Jeg ved desuden at lige netop Nike arbejder meget på brandbeskyttelse. Du må ikke lave reklamer på adwords med "Nike" som en del af annoncen, så lige i det tilfælde bliver det formentlig ikke nemt.

Fra Vejle
Tilmeldt 20. May 09
Fra  Madeby Marketing I/S Skrevet kl. 11:02

Okay, men hvad nu hvis mine sko fx hedder:

Nike Superstar

Må jeg så godt kalde min hjemmeside for:

Superstar-sko.dk

Fra Vejle
Tilmeldt 20. May 09
Fra  Madeby Marketing I/S Skrevet kl. 11:06

Det skal siges at jeg udelukkende har tænkt mig at sælge et produkt fx:

Nike superstar som ovenstående.

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 11:28

Ja så begynder det at ligne noget. Du må gerne kalde dem superstar-sko.dk - du kan dog stadig risikere at høre fra Nike (tror det dog ikke). De har helt sikkert registreret dette navn også, men da ordet "superstar" er almindeligt, tror jeg ikke de vil få medhold.

Der er desværre ikke et helt klar svar på dit spørgsmål, for reglen er ikke helt klar. Du må gerne indeholde et varemærke i dit domæne, der er dog nogen vigtige ting, som du skal overholde:

- Kan forbrugeren være i tvivl om, at det er Nike, som er afsender, eller fremgår det helt klart, at det er dig

- Er navnet for tæt op af Nike, vil man være i tvivl, og så går den ikke

- Uden at jeg kan garantere det, så må du nok gerne kalde dig "jeg-sælger-nike-superstar-sko.dk"

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig så langt fra varemærker som overhovedet muligt. Man kan hurtig komme galt af sted. Det vil være ærgeligt, hvis du har bygget en god side op, hvor du pludselig skal skifte navn.

Toke Kruse

Fra Vejle
Tilmeldt 20. May 09
Fra  Madeby Marketing I/S Skrevet kl. 11:41

Tak for svaret.

Så havde jeg også tænkt på noget andet. Må man fx lave en reklame der lyder således:

Gør lige som Don Ø(Flemming Østergaard har patent på det navn) og køb dine Nike superstar idag.

Skal man have tilladelse af Don Ø, og må man det for Nike?

På forhånd, tak. 

Fra Hobro
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 11:49

Den reklame ville jeg nok ikke lave, medmindre Don Ø rent faktisk har har købt disse. Ellers er det jo bare at ringe ham op eller maile ham, og hører om det er i orden du bruger hans navn i din reklame.

Mvh. Mads Hansen

Mvh. Mads Hansen
Fra Vejle
Tilmeldt 20. May 09
Fra  Madeby Marketing I/S Skrevet kl. 12:05

haha, ja selfølgelig - det var udelukkende tænkt som et eksempel!

Fra Vejle
Tilmeldt 20. May 09
Fra  Madeby Marketing I/S Skrevet kl. 12:05

haha, ja selvfølgelig - det var udelukkende tænkt som et eksempel!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)