Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tysk firma, dansk ApS - rådgivning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger noget professionel rådgivning, men vil også gerne have nogle input her. I korthed:

Jeg har et ApS hvor jeg er ansat, desuden er jeg alm. Lønmodtager (ansat i det offentlige). Jeg leger med tanken om at flytte til Tyskland, men forsætte med at være alm. Løn modtager i Danmark også. Min tanke er at bibeholde ApS selskabet, da alle forretninger m.m. foregår i Danmark. Jeg tilsigter en løsning hvor jeg:

- Indkomstbeskattes i Danmark af mit danske lønmodtagerjob.
- Indkomstbeskattes i Tyskland af indtægterne fra mit ApS (har ingen ide om det kan lade sig gøre, om man kan oprette en tysk filial eller på anden måde
løse det sådan). - Betaler virksomhedsskat i Danmark.

Jeg har fået fortalt at tommelfingerreglen er ”man beskattes i det land man arbejder i”, hvilket også er det jeg tilsigter.

Vil ovenstående være en skattemæssig fordel?
Er der andre konstruktioner der vil være mere hensigtsmæssige?

Det virker for mig meget kompliceret at forsætte med at lave forretninger i Danmark, udlukkende via et tysk GmbH f.eks.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:08

Hej.

Det viker ret komplekst.

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fordel, og jeg spørger dig, hvor vil du hen og hvad vil

du opnå med sådan et set-up?

MvH

Peter

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:39

Min tanke er jeg skal beskattes efter hvordan tingene reelt forholder sig. Jeg er ikke særlig godt sat ind i reglerne, og bruger bare min logik, udfra det jeg ved. Ud over det så ser jeg en fordel i at 

Modtage x kroner i løn fra dansk lønmodtager job, og bliver beskattet efter det danske system. 

Modtage x euro i løn fra mit tyske selskab, og blive beskattes efter de tyske skatteregler.

Så længe min danske løn er under topskattegrænsen vil jeg ikke blive top beskattet. Hvis jeg skulle udbetale løn fra ApS + lønmodtager job i Danmark, vil en del af beløbet blive top beskattet.

Det kan godt være det ikke forholder sig sådan?

Motivationen for at være lønmodtager og arbejde selvstændigt forsvinder bare fuldstændig., hvis jeg skal aflevere kr. 69 for hver 100 kr jeg tjener på lønmodtagerjobbet (selvom det er noget jeg er glad for).  Så vil jeg hellere klare mig for mindre, og nyde livet lidt mere. Nå det var et sidespring :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Casper Schneidereit:

Modtage x kroner i løn fra dansk lønmodtager job, og bliver beskattet efter det danske system. 

Modtage x euro i løn fra mit tyske selskab, og blive beskattes efter de tyske skatteregler.

Et par hurtige indspark til din ide. Du vil blive beskattet som grænsegænger i Danmark, hvis mindst 75% af din årlige lønindkomst kommer fra Danmark. At bruge grænsegængerreglerne give mulighed for at udnytte de fleste danske fradragsmuligheder - og betyder at du reelt vil blive beskattet som en dansker.

Med hensyn til at udbetale løn til sigselv via et tysk selskab skal nok lige overvejes. Du risikerer, at det tyske selskab skal indeholde en masse sociale afgifter mv. af din løn. Penge som skal gå til bla. en  sygeforsikring, som du allerede er berettet til som grænsegænger. Så hvis du ikke undersøger reglerne grundigt kan du pludselig sidde med nogle utilsigtede høje omkostninger.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:13

Hej Casper

Jeg er enig med Peter i, at det kan være/blive en rimelig kompleks model, som der ikke kan gives et fyldestgørende svar på her.

Hvad siger din revisor, som kender dine indkomst- og formueforhold?

Det kunne også være du skulle hyre en kompetent rådgiver i nogle timer, som så kan regne lidt på de forskellige muligheder og ikke mindst, hvilke kriterier der skal opfyldes for en gennemførelse af dine ønsker.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:18

Henrik Koudahl:

Casper Schneidereit:

Et par hurtige indspark til din ide. Du vil blive beskattet som grænsegænger i Danmark, hvis mindst 75% af din årlige lønindkomst kommer fra Danmark. At bruge grænsegængerreglerne give mulighed for at udnytte de fleste danske fradragsmuligheder - og betyder at du reelt vil blive beskattet som en dansker.

Med hensyn til at udbetale løn til sigselv via et tysk selskab skal nok lige overvejes. Du risikerer, at det tyske selskab skal indeholde en masse sociale afgifter mv. af din løn. Penge som skal gå til bla. en  sygeforsikring, som du allerede er berettet til som grænsegænger. Så hvis du ikke undersøger reglerne grundigt kan du pludselig sidde med nogle utilsigtede høje omkostninger.

/Henrik

Fin vinkel på denne problemstillingYes

Tonny

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:21

Fordelingen mellem evt dansk/tysk indkomst vil  være 50%/50%, men jeg kan godt se det ikke holder at kunne bruge bundfradraget, og den lavere indkomstskat i begge lande.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:57

Du bliver nok nødsaget til at betale noget for at sikre dig skatteoptimering.

Men umiddelbar vil du ved flytning til Tyskland spare en masse penge på biler
og samtidig kunne få kørsels- og rejsefradragfradrag, når du besøger dine 
danske kunder. Formentlig.

Desuden eventuelt befordringsfradrag til dit danske lønmodtagerjob.

Via et tysk GmbH UG kan du trække penge på mellemregningskonti uden
direkte beskatning. Det er ligesom ved et dansk SmbA-selskab.

Se min artikel på: http://www.amino.dk/forums/t/123242.aspx?#826129 om
A/S, ApS, SmbA, SPE, GMBH UG og Vækstdræberne i Danmark.

Hvor vil du have fast drifsted for dine aktiviteter uden for dit lønmodtagerjob
og agter du at opretholde dit danske ApS-selskab?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)