Jeg sad faktisk lige og funderede lidt over at i forbindelse med et par af mine selskaber der har jeg det forholdsvist nemmere hvis jeg vil sælge en andel, mens jeg ved mit privatejet har det lidt vanskeliger, men da det alligevel skal konverteres, så bliver det nogenlunde det samme, men uanset hvad kræver det jo en aftager og hvor er de mindre af disse?. Jeg synes desværre altid forhandlinger ender med at være all or nothing og medmindre man ikke selv gider mere, så er dette vel ikke en løsningsmodel uanset summens svimlende størrelse, normalt tænkende mennesker sælger jo ej heller sit barn uagtet summens størrelse! Mange på amino driver sikkert velfungerende virksomheder med årlige vækstrater i omsætningen på 25-50% og dermed nok også et grundlag som er fremtidssikret i et eller andet omfang, er det alene fordi en investor eller anpartshaver etc. vil have mest mulig kontrol at man må se sig nødsaget til at skulle sælge, hvis man vil have noget ud. Teoretisk eksempel: Man bliver tilbudt 60mio. eller mere hvilket for mange måske er en ok pris, men hvem siger ikke at den pågældende i bund og grund ville føle sige bedre stillet med eksempelvis 5 små investorer på hver 1-2 mio. mod eksempelvis blot 5% hver? Så ville der måske stadig være både lidt til det ene og det andet? MEN igen, hvor finder man så de 5 "små"? |
sælge en andel, men hvor finder man dem?
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
- 1
Efter min overbevisning er det et helt naturligt problem. Hvis du er interesseret i at sælge noget fra, så er det sikkert at du vil bruge mindre energi på virksomheden. Det er en naturlig antagelse fra en aftagers side, og tit også det der reelt er tale om. Derfor vil aftager have så meget indflydelse som muligt. Dermed helst i praksis overtage styringen, altså et delvist opkøb/overtagelse. Det eneste alternativ jeg kan se er at have sikret sig at ens medarbejdere i en grad er motiveret for at være medejere, således at man langsomt overdrager virksomheden til dem der er i den, og dermed kender den og vil være motiveret for at drive den videre. En god virksomhed lever jo i virkeligheden af engagement, viden og viljen til vækst. Hvis den formindskes eller forsvinder, så er der ingen virksomhed, uanset om der er fine kundelister, varelager og lignende af pålydende værdier. Hvis der så er en der vil drive en lignende virksomhed, der vil spare alt det arbejde, erdet netop det som vedkommende køber, og han regner med selv at medbringe det som egentlig er virksomheden. Så mit råd er gør medarbejdere klar, eller få en partner ind i virksomhedens daglige drift. mvh Jakobm |
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)