Overvejer at begynde at fremstille et produkt som skal sælges i min egen kommende webshop som et firma.
Produktet fremstilles af en slags glasfiber, og skal herefter evt males efter kundens ønske
Jeg er i tvivl mht reklamationsretten på de 2 år. - Kommer jeg til at reparerer produktet hvis fx: Maling begynder at skalle af, produktet ikke holder i 2 år (fx. som følge af vejr og vind / regn), osv??
Reklamationsretten jf. købeloven er en ret til at få ordnet fejl der var til stede på produktet på tidspunktet hvor man købte det. Hvis der er tale om slid af fx et par kondisko, bukser eller lignende, så er det ikke omfattet af reklamationsretten, på lige fod med at du ikke kan få byttet din slikkepind når den er spist. Groft sagt.
Hvis der skulle kommes med en indsigelse skulle det være fordi du anvendte dårligere maling eller lignende. Hvis du har leveret noget af den kvalitet som man kunne forvente af genstanden, og den går i stykker ved slid, så er det ikke omfattet af reklamationsretten.
Hvis det skulle blive et problem og kunderne alligevel gjorde indsigelser, så er du velkommen til at kontakte mig via www.hornskovvindberg.dk, så skal jeg nok bistå dig med den efterfølgende småsag.
Okay, men hvad hvis jeg reelt set er i tvivl om produktet holder i 2 år ved fx brug i regnvejr? - kan man komme rundt om det ved fx at Medligge en kort brugsvejledning hvor man skriver at det ikke anbefales at benytte produktet i regn og derfor ikke er omfattet af reklamationsretten?
Hvis du angiver bestemte retningslinjer for hvordan produktet skal anvendes skal disse naturligvis overholdes. Reklamationsfristen på to år gør ikke at man pr. definition skal lave et produkt der kan holde i to år, blot at man som producent er ansvarlig for produktionsfejl og fejl ved produktet der viser sig inden for de første to år.
Hvis du laver et produkt der ikke kan holde sig særlig længe hvis det bruges i regnvejr, og du gør det klart for din kunde (eller det er åbenbart selv uden du siger det), så er der ikke tale om en fejl ved produktet, og derfor ikke noget kunden kan klage over.
Essensen i reklamationsretten er, at hvis du sælger nye cykler, og efter køber har fået den hjem viser det sig, at den svejsning der holder forgaflen på plads er lavet forkert - så hæfter du som sælger, idet produktet har en mangel i forhold til det som det er solgt som. Hvis du loyalt oplyser køber at din vare ikke kan bruges i regn, så er det ikke en mangel ved varen.