Hej Jeg er endt i en lidt træls situation. Kan en lejer fortryde sin opsigelse? Lejeren er næsten fra flyttet lejemålet, kun få møbler tilbage, men vil nu gerne tilbage i min lejlighed. Problemet er at jeg har fundet en ny lejer som flytter ind om ca. en mdr. og vi har lavet lejekontrakt. Der er dog ikke betalt hverken indskud eller husleje endnu. Og den nye lejer har heller ikke fået nøgler. Er det muligt at annulere den nye lejekontrakt? Eller kan jeg forhindre den gamle lejer i at fortsætte lejemålet. Det skal siges jeg da gerne vil beholde den gamle lejer, der har ikke været problemer af nogen art. Men hvordan er lovgivningen omkring dette? |
Som jeg forstår det, så har du indgået en aftale med den nye lejer? Og den gamle lejer har opsagt lejligheden. Med mindre din nye lejer frivilligt går med til at annullere aftalen, så mener jeg ikke der er så meget at gøre. Den gamle lejer har opsagt og må flytte ud - der er ikke fortrydelsesret i almindelighed.
Du kan ud fra visse betingelser(lejeloven) ophæve lejeaftalen, hvis lejer(den nye) misligholder Jeres aftale, fx ved for sen indbetaling af indskud eller husleje.
Som du fremstiller sagen, så kan jeg ikke se nogen grund til, at aftalen med ny lejer skulle være ugyldig - så ingen udvej der.
Lejeren har selv opsagt lejemålet - du forhindre ikke noget, aftalen med den gamle lejer udløber.HN.:kan jeg forhindre den gamle lejer i at fortsætte lejemålet
Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis din lejer gerne ville blive boende. Det er bare for sent han eller hun finder ud af det. Det skal siges, at jeg ikke er jurist, men jeg mener ikke der er noget at gå fejl af her. En aftale er som udgangspunkt en aftale.