Jeg ville lige høre hvad startkapitalen normal er for en virksomhed, som både tilbyder it - pc og mobil service/support kursuser og en lille webshop, jeg starter op i september da jeg så er 18år, og lige nu har jeg en startkapital på omkring 2000 kr ... Hvor meget er enlig ok alså nok nogen siger 20 tusinde kroner andre 5500 kr hmm måske et bud? tak
Ikke for at forsøge at gøre mig klog indenfor dit område, men kan vist roligt sige at 2000,- kr. i hvert fald ikke er nok!
Hvis du skal have oprettet sådan noget som betalingssystem fra DIBS eller lign. løber det allerede op i flere tusinde, så her har du allerede brugt startkapitalen.
Nu ved jeg ikke om du selv vil programmere hjemmeside, og søgemaskineoptimere og hvad der ellers hører til, men ellers skal du i hvert fald regne med at der også skal løbe en masse tusinde af her, så tror der skal noget mere til.
Jo men tænke mere på at vi ville bruge bankoverførelse til shoppen, og vi vil hellere bruge firmaet på it og mobil support - kursus rep af teknik til billige priser, og shoppen kommer til sidst med tiden.. :)
Estimér dine kommende indtægter og udgifter i et månedsbaseret regneark. I starten, hvor du måske ikke har så mange kunder og samtidigt måske har nogle ekstraordinære engangsomkostninger til fx hjemmeside, visitkort og lignende vil du køre med underskud. Det samlede (akkumulerede) underskud er dit behov for startkapital.
Umidelbart ville jeg også mene at du skal overveje hvilken selskabsform jeres/dit firma skal være. Skal det være et ApS mener jeg indskuddet ligger på omkring 80.000 kr hvor et A/S ligger på omkring 500.000. Ellers er der enkeltmandsvirkesomhed hvor der ikke er det store krav til indskud i firmaet(kapitalen) Men inden for dit område er 2000 kr slet ikke nok. Som Nikolaj Torp fortæller er der jo en masse udgifter i starten og endnu flere hvis du selv er mere eller mindre grøn på dette område. Du kan eventuelt gå ind og lave en forretningsplan på jeres virksomhed. Det kan give en del overblik og så igen lav et budget over indtægter og udgifter.