Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad betyder kompatibilitetsmærkningen ved Joomla extensions?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 11
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 03:23
Hvor mange stjerner giver du? :
  1. Joomla kører nu i version 1.6. I Joomla Extensions Directory ser man så tilføjelsesprogrammer mærket med f.eks. både "Joomla 1.5 native" (grøn) og "Joomla 1.6" (blå). Skal det forstås sådan, at programmet er udviklet til Joomla 1.5 og at det iøvrigt også kører fint med Joomla 1.6?
  2. Er der vægtige grunde til at køre Joomla 1.6, eller vil det være lige så fint at køre Joomla 1.5 for dermed at få adgang til flere tilføjelsesprogrammer?

På forhånd tak,
Henrik Herskind

Fra Randers
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 08:41

Hej hherskind

Kompatibilitetsbemærkning viser ganske enkelt hvilke versioner af Joomla udvidelsen er testet og virker på. Da Joomla 1.6 er forholdsvis ny tager det naturligvis noget tid før alle dem der udvikler komponenter har opdateret til version 1.6. Det er en af ulemperne ved open source systemer der er baseret på communities. De mange extensions er et must at bruge, men opdateringerne går ikke så hurtigt.

Jeg vil helt klart anbefale dig at køre Joomla 1.6 hvis du kan nøjes med extensions der virker til den nye version. Men hvis man ikke kan undvære de ældre extensions eller nogen af de rigtig store som heller ikke er opdateret endnu, så kan man være nødt til at køre 1.5.

Full-service webburea: WebPilots.dk

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 16:14

Hej Randi,

Tak for dit svar.

Sagen er, at jeg ikke har sat noget site op endnu, og dermed heller ikke har overblik over, hvilke specifikke extensions, jeg vil få brug for. Jeg har dog fundet Moodle, som netop er mærket som "Joomla 1.5 native" (grøn) og "Joomla 1.6" (blå), og udleder nu af det, du har skrevet, at Moodle er udviklet til Joomla 1.5, men efterfølgende testet også på Joomla 1.6.

Men da jeg altså endnu ikke ved, om der kan være nogle 1.5 extensions, som vil være vigtige for mig, er det, at jeg spørger til, om det vil være klogt i i første omgang at installere version 1.5? (Idet jeg går ud fra, at det vil være bøvlet at ændre fra Joomla 1.6 til Joomla 1.5 efterfølgende.)

Det hedder, at "The broad goals of Joomla 1.6 are to:

• implement an expanded access control system;
  • implement a nested categories solution;
  • and standardise the way extensions are built using the MVC framework."

- altså et udvidet adgangskontrolsystem og en løsning med "nestede" kategorier + en standardisering omkring extensions. Altsammen relativt sort snak for mig, men muligvis meget vigtigt?

Venlig hilsen,
Henrik

Fra København NV
Tilmeldt 23. Mar 08
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 18:58

Hej Henrik.

Det er umiddeltbart svært at rådgive dig om hvilken version du skal vælge, da vi ikke kender dine behov.

Joomla 1.6 udvidede "adgangskontrolsystem", har gjort at du kan oprette brugergrupper, hvor du kan definere rettigheder til dem hver især, hvor du i Joomla 1.5 havde nogle fast definerede rettigheder.

I joomla 1.5 blev dit indhold indelt i sektioner og finindelt i kategorier. I 1.6 er der ikke længere sektioner, men du har mulighed for at lave - uendelig tror jeg - underkategorier, en hel del smartere hvis du spørger mig.

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter 1.6, men det er jeg jo ikke ;) Held og lykke med det!

Mvh.

Jens

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 19:42

hherskind:
Er der vægtige grunde til at køre Joomla 1.6, eller vil det være lige så fint at køre Joomla 1.5 for dermed at få adgang til flere tilføjelsesprogrammer?

Medmindre du har identificeret funktionalitet i 1.6 som er et "must have" vil jeg klart anbefale 1.5.

Der er et hav af extension og templates der først skal testes af leverandøren til 1.6 - selv efter en test vil der med sikkerhed være små hjørner af kode og kombinationer af extension der vil fejle.

Der er altid en risiko ved at være helt fremme i "versionsvognen", så medmindre man skal bruge ny funktionalitet er det altid en god ide at vente indtil første bugfix bølge er overstået.

Alternativ, starte på 1.5 og så have en testsite på version 1.6

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 21:31

Herlevsen:

Joomla 1.6 udvidede "adgangskontrolsystem", har gjort at du kan oprette brugergrupper, hvor du kan definere rettigheder til dem hver især, hvor du i Joomla 1.5 havde nogle fast definerede rettigheder.

I joomla 1.5 blev dit indhold indelt i sektioner og finindelt i kategorier. I 1.6 er der ikke længere sektioner, men du har mulighed for at lave - uendelig tror jeg - underkategorier, en hel del smartere hvis du spørger mig.

Hej Jens,

Tak for dit svar.

Specifik tildeling af rettigheder til brugergrupper lyder godt. Men jeg kan umiddelbart ikke overskue, om det vil være et behov for mig.

Kategorier med underkategorier ("nestede" kategorier) er sikkert en udmærket løsning. Men set på overfladen minder det jo om sektioner, som fininddeles i kategorier. Hvad mon forskellen egentlig er?

Og da jeg som sagt ikke har overblik over, hvilke extensions, jeg vil få brug for, vælger jeg i første omgang at installere Joomla 1.5. I håbet om, at Joomla 1.6 - når den tid kommer - vil kunne finde ud af at omgruppere sektioner til "hovedkategorier"?

/Henrik

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 21:35

Kim Hjortholm:
Medmindre du har identificeret funktionalitet i 1.6 som er et "must have" vil jeg klart anbefale 1.5.

Hej Kim,

Tak for dit svar!

Da jeg ikke har identificeret sådan nødvendig 1.6-funktionalitet - men tværtimod mangler at sikre mig de nødvendige extensions - vælger jeg at følge dit råd om i første gang at installere Joomla 1.5. Tusind tak!

/Henrik

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 21:37

Hej Henrik

Det der forvirrer dig er formentlig (Native) labelen, og den burde egentlig ikke eksistere mere.

Grunden er at Joomla 1.5 var bagudkompatibel med 1.0 udvidelser med et bestemt plugin aktiveret, men da supporten for Joomla 1.0 forlængst er ophørt er det ikke længere relevant.

Joomla 1.5 udvidelser kan ikke installeres i Joomla 1.6 (eller omvendt). De forskellige extension udviklere vedligeholder en extension til hver version af Joomla. Så "Joomla 1.5 Native" labelen betyder bare at udvidelsen virker til Joomla 1.5, og "Joomla 1.6" labelen betyder bare at udvidelsen virker til Joomla 1.6 :)

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 22:05

Kasper Gadensgaard:
Joomla 1.5 udvidelser kan ikke installeres i Joomla 1.6 (eller omvendt). De forskellige extension udviklere vedligeholder en extension til hver version af Joomla. Så "Joomla 1.5 Native" labelen betyder bare at udvidelsen virker til Joomla 1.5, og "Joomla 1.6" labelen betyder bare at udvidelsen virker til Joomla 1.6 :)

Hej Kasper,

Det er rigtigt, at udtrykket "native" ikke umiddelbart var forståeligt!

Som nævnt ovenfor har jeg i øjeblikket ikke styr på, om jeg skal bruge de specifikke ny 1.6 funktioner, hvorfor jeg tænkte at installere version 1.5 iflg. Kims råd.

Men jeg forstår så på dig, at HVIS jeg vælger en "ren" 1.5 extension, så skal jeg krydse fingre for, at den senere testes OK også til version 1.6, FØR jeg opgraderer både Joomla og de brugte extensions. - Og så er det måske mest overskueligt at holde mig til extensions, som allerede nu er Joomla 1.6 kompatible? Hvorfor jeg så alligevel lige så godt kan installere Joomla 1.6 med det samme? Herved vil jeg også undgå usikkerheden, om Joomla kan finde ud af at omtolke sektioner til "hovedkategorier".

Hvad siger du til den strategi?

/Henrik

PS. Jeg er ikke så vild med at installere både 1.5 + yderligere en 1.6'er som testversion, fordi jeg så efterfølgende på en eller anden måde skal flytte 1.6'eren over på 1.5'erens plads for ikke at forstyrre søgemaskinernes ranking af sitet.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 09:22

Hej Igen

Det er ikke et spørgsmål om at udvidelsen skal testes OK til version 1.6 - Joomla 1.5 udvidelser kan ikke bruges i 1.6! Der skal udvikles en ny version af udvidelserne før de kan bruges i Joomla 1.6.

Om du vil lave din hjemmeside i 1.5 eller 1.6 er op til dig selv. Joomla 1.6 har været ude i snart et halvt år, og 1.7 udkommer også i løbet af året. Migreringen imellem 1.5 og 1.6 er en større opgave hvis du ombestemmer dig senere.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)