Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af firma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Allesammen

Jeg er så småt ved at komme lidt nærmere tidspunktet hvor jeg skal starte min egen virksomhed. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Nogle af dem er måske lidt simple, men bær over med mig, da jeg har lidt svært ved at overskue det hele, så søger lidt en "how-to" Det skal være en enmandsvirksomhed, og reg. som sådan. Planen er at det skal være netbaseret, dvs. en form for postordre/webshop.

1. Hvordan bliver jeg moms reg. og hvad er bedst egnet for den type firma ?

2. Hvordan er reglerne mht. regnskab/skat/bogføring med varer osv for et lille enmandsfirma. sandsynligvis under 50.000 om året, hvertfald i starten.

3. Jeg skal stadig have et fast arbejde ved siden af, dvs det skal være i fritiden i starten - hvordan gør jeg det?

4. Hvordan gør jeg med udgifterne i firmaet - dvs. til f.eks hjemmeside? kan det "bare" trækkes fra?

5. kan i anbefale nogen gode "færdige" webshops?

På forhånd mange mange tak

Tilmeldt 13. Mar 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:05
Jeg er lige med på en kigger på den her.
Fra Gjøl
Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 22:21
En standard webshop fra dandomain eller scannet koster knap 500 kr. pr. måned, incl. dankortbetaling. Og næsten ingenting i oprettelse.

Det billigste vil være at bruge et af de pågældende firmaers standard-designs, og så få et firma eller en grafiker til at lave topbanner, der passer til dine produkter. Hjælp til tekster kan også være givet godt ud, hvis du ikke er vant til at skrive til internettet. Sitets struktur er også vigtigt, specielt, hvis du har mange produkter. Derudover er begge systemer ret brugervenlige, så du kan selv sætte produkter ind, hvis du har en smule flair for IT.

Hvis ikke du i løbet af et par år kan gå fuldtids med firmaet, risikerer du, at SKAT kategoriserer det som et hobbyfirma, og så kan du ikke trække noget som helst fra (men skal stadig betale skat af indtægterne).

Du kan læse mere om regnskaber og momsregistreringvirk.dk.

med venlig hilsen

Kristian

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:13
1. Hvordan bliver jeg moms reg. og hvad er bedst egnet for den type firma ?

Anette: Du bliver momsregistreret ved at udfylde en registreringsblanket hos SKAT. De har en særlig mappe med papirer til iværksættere, ring og få den tilsendt, så får du også nogle gode vejledninger med.

2. Hvordan er reglerne mht. regnskab/skat/bogføring med varer osv for et lille enmandsfirma. sandsynligvis under 50.000 om året, hvertfald i starten.

Anette: Uanset omsætningen skal du være i stand til at vise et overskud/underskud, for tallet skal bruges på din selvangivelse, så du skal lave et retnskab. Og der skal ikke være mange poster, før det bedst kan betale sig at bruge et rigtigt bogføringsprogram (også fordi de opfylder lovens krav om kontrol- og transaktionsspor). Hvis du vælger at starte som en hobbyvirksomhed, skal du ikke afregne moms, men du kan så heller ikke trække momsen af dine køb. Så kan du bare starte uden at registrere dig noget sted. Det vil nok hurtigt vise sig, at det er en fordel at have cvr-nummeret, så hvis der kommer gang i biksen, holder det nok ikke så længe med den hobbyvirksomhed.

3. Jeg skal stadig have et fast arbejde ved siden af, dvs det skal være i fritiden i starten - hvordan gør jeg det?

Anette: Det er der ikke noget problem i overhovedet. Du knokler bare dobbelt så hårdt som alle andre og så erden ikke længere. Hvis du har en god løn nu, og du får et overskud i din virksomhed, kan det være, at du oplever, at du økonomisk får meget lidt ud af virksomheden, fordi du betaler topskat. I så fald kan det svare sig for dig at bruge lidt tid på at sætte dig ind i nogle skatteregler eller få hjælp fra en skatterådgiver eller revisor.

4. Hvordan gør jeg med udgifterne i firmaet - dvs. til f.eks hjemmeside? kan det ''bare'' trækkes fra?

Anette: Ja. Du kan trække de udgifter fra, som er nødvendige for er erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i din virksomhed. Så er det bare det, at de selvstændige og SKAT ikke er helt enige om, præcist hvad der er nødvendigt :-). Men klokkeklare driftsudgifter som hjemmesiden: Ja.

Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 10:19
Hej Lønslave

Der er såmænd ikke mange ben i det, brug evt. startguiden til at finde vejledere, der er en stak derinde der gerne giver et gratis møde eller 2. Fandt f.eks. en revisor derinde, som jeg nu har et godt samarbejde med,  kan i mit tilfælde anbefale KPMG,  der har hjulpet mig meget.

Mht. til webshops er det vigtigt du vælger en god shop, har hørt meget godt om Scannets Shop.

Generelt tror jeg det er vigtigt at din webshop og virksomhed generelt virker meget profesionel, det skaber tillid, det er der stadig en stor gruppe kunder der gerne ser når de handler online.

Tilmeldt 15. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:18
Hej Lønslave

Mht. webshop kan jeg kun varmt anbefale ScanNet, med deres kanon support, priser samt nemme site/shop

Held og lykke

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)