Jeg er gammel iværksætter, men skal nu til at starte en ny virksomhed i en anden model end den jeg plejer og har derfor brug for nogle gode råd og lidt vejledning.
Kort fortalt er planen følgende:
Vi er pt. 4 personer, men jeg kommer til at eje virksomheden 100 % eftersom jeg også er den eneste der putter penge i projektet. De andre 3 har indvilget i at arbejde gratis, da de dels kan se ideen, men også får en del af omsætningen. Planen er at virksomheden skal sælges om 1-2 år til en af de større spillere på markedet hvor alle partnere får en del af kagen ved salg. - og nej, det er ikke endnu en telefonbiks ala Telmore, Bibob osv
Hvordan er den bedste måde at organisere sådan en forretningskonstellation på? - skal der laves partnerskabskontrakter eller en anden type for kontrakt, skal der laves et selskab, og hvorfor?
Er der nogle upsides/downsides? - er det bedre at strukturere projektet på en anden måde, faldgruber etc?
Størstedelen af de penge der er sat af til projektet skal gå til markedsføring, og derfor er det vigtigt at pengene ikke bare blive ædt og af administration, kontrakter, dummegebyrer til staten og lign. Omvendt skal der være styr på papirerne, så en advokat vil helt sikkert komme på tale. Er tilhænger af "work for equity/shares"-modellen, men det er der desværre ikke mange advokater der er med på grundet kravet om at "advokater skal være uafhængige", så "work for equity" er et no-go - eller er det?
Kender I til nogle iværksætter-venlige advokater? - send gerne kontaktinfo eller link til dette indlæg
Gode råd ellers?
Det er en større mundfuld, men alle forslag og kommentarer er velkomne.
At satse på et salg om 1-2 år, lyder ret optimistisk. Der er rigtig mange spændende IT projekter, hvoraf det langt fra er dem alle som lykkes. Selvom du føler du har en unik ide, så er der intet som er sikkert.
Når du ejer virksomheden 100%, så ville jeg være meget nervøs for de andres engagement, på trods af de får del af omsætningen.
Det rent juridiske er jeg ikke den rigtige at vejlede dig på, men umiddelbart vil jeg slet ikke starte der. Jeg ville få testet om ideen rent faktisk holdt vand, af den simple årsag at langt de fleste ideer pludselig møder "virkeligheden", som ikke altid er så venlig og rar som i ens hoved.
1. Ja, at satse på et salg om 1-2 år er ret optimistisk, men det kan lade sig gøre. Det er dog hverken en unik idé, noget banebrydende som ikke er set før, eller et fatamorganaprojekt - vi har bare et andet "take" på det end andre spillere på markedet. Min erfaring kommer fra, at jeg har haft virksomhed i lidt over 10 år (pt. min 4. virksomhed og har endnu konkursen tilgode, men et par succesfulde salg bag mig).
2. Ja, engagementet er dér hvor der skal sættes mest ind. Vi har fokus på salg (og omkostninger) i den her virksomhed og jeg vil selv deltage i salget - dels for at holde motivationen og engagementet oppe. Flere af de forretninger vi har talt med har været positive og hjulpet med at tilpasse idéen, så alle har pt. tiltro til projektet - men vi glemmer ikke virkeligheden. Ideen holder vand fordi andre virksomheder har implementeret det allerede.
For at hjælpe iværksættere med at komme bedre igang, har vi lavet en start-pakke på advokatydelser. Den koster kr. 10.000 ekskl. moms og kan naturligvis betales over flere gange, så vi ikke dræner likviditeten. Start-pakken til iværksættere indeholder en række af de kontrakter og rådgivning om de forhold, som du efterspørger.
Du er meget velkommen til at give mig et kald - så kan vi drøfte om det kunne være noget for dig.
Du kan enten ringe på mit direkte nr. 33 300 208 eller min mobil 5184 5185.
En af de ting I også skal tænke på er at hvad sker der hvis tingene ikke går som forventet, hvad hvis en af jer vil ud halvvejs mv.
En anden ting er at I skal sørge for at få alle aftaler skrevet ned før I starter. Hvis tingene går galt har folk en tendens til at glemme mundtlige aftaler.
I skal også sørge for at få afdækket forventningerne til hinanden. Hvor meget forventes hver enkelt at arbejde mv. Helst så konkret som muligt.
Det er hvert fald nogle af de ting jeg har lært i tidens løb.