Hej Jeg har et lidt kryptisk sprøgsmål På min mobiltelefon har jeg opsat min mailbox og modtager så her automatisk overskiften i de mails som sendes til mig. Jeg kan jo så vælge at åbne mailen og læse den, eller blot udfra overskriften se om jeg blot skal slette den osv. - Nøjagtig som i en almindelig mailbox. Mit sprøgsmål går så på: Hvis nu jeg tager til udlandet og stadig vælger at lade min telefon modtage mails - hvad kommer jeg så til at betale for i "downloading - udgift"? Begynder jeg først at downloade hvis jeg åbner selve mailen og derved kommer til at betale "de mange kroner" og kan derved vælge udfra overskriften/afsender om jeg vil bruge penge på det. ELLER ligger mailen allerede "klar" bagved overskriften og at jeg så derved allerede betaler for hele mailen, blot fordi overskriften er på min telefon? Håber I forstår mit spørgsmål (Jeg ved godt at jeg kunne sætte mig i 45 min. kø hos Telia for at stille dem det samme spørgsmål På forhånd tak RW |
Du betaler som regel (du nævner ikke noget om hvilket abonnement og telefontype du har) altid for alt data du flytter til og fra telefonen.
De fleste mailklienter fungerer på den måde at de viser listen over mails ved at downloade e-mails såkaldte headers. De fylder mindre end selve mailen, da det bare er en række tekststrenge (meta-information) om e-mailen, så som hvem den er fra, osv. Det er dog stadigvæk data der hentes og der skal forbindes til mail-serveren for at se om der er nye mails hvilket også kræver data bare at forbinde. Det er ikke nødvendigvis meget, men hvis du kigger efter mail en gang i minuttet eller lignende kan det godt gå hen over blive et par mb over tid.
Nogen e-mail-klienter viser også de første par linjer af en e-mail i deres oversigt, hvilket betyder at de enten skal hente hele emailen (hvis de ikke er så ordentligt kodet) eller de i hvert tilfælde skal hente de første x-tegn af e-mailen. Det betyder igen datatrafik dog stadigvæk i begrænsede mængder. Du skal dog være opmærksom på at det også kan hobe sig op, f.eks. hvis du får 100'vis af spam-mails som du skal bladre igennem og slette, men aligeve hente de første x-tegn.
Den bedste anbefaling er derfor afhængig af hvilken type telefon du har, at se om du kan finde en oversigt over dit dataforbrug for en periode (f.eks. en uge) og så nulstille det. Derefter bruger du i den efterfølgende uge telefonen som du vil gøre i udlandet og så se hvad "slut-regningen"-bliver på.
Hvis det er for besværligt så vil jeg anbefale dig generelt at slå roaming på data fra. Det er nemlig ikke kun din mailklient der nødvendgivis bruger data, men også eventuelle andre programmer hvis du har en af de mere nymodens smartphones (iPhone eller Android). Der kan ligge en række baggrundsprocesser som du ikke kan få lov til at styre individuelt, som tjekker alt fra synkronisering af kontakter, kalenderdata, billeder m.v. De trækker alt sammen på dataforbindelsen og dermed også prisen.