Hey, Jeg har et personligt problem, som jeg ikke ved hvordan jeg skal takle - overhovedet! Jeg har gået og læst om hvad der kan motivere mig til at gøre ting - ting som jeg ved jeg er god til, kan finde ud af, og kan gøre rigtig godt. Men intet synes at hjælpe, og det er begyndt at irritere mig, da jeg føler jeg spilder min tid! Problemet er at jeg ikke kan "tage mig sammen" til at få lavet det jeg skal, og det jeg ved jeg kan - generelt! Jeg kan programmere hele hjemmesider fra bunden, lave de fedeste designs, gøre det hele klar til lunch, men når projektet er færdigt, så ender jeg ofte med blot at bruge et par timer på det om måneden, og så opnår siden ikke det potentiale det har. Jeg kan smide alt fra 50-500 timer i et projekt, som jeg synes er sjovt undervejs, men når jeg er nogenlunde færdig, så stopper jeg. Af og til stopper jeg faktisk midt INDE i et projekt - projekter som jeg ved kan tjene flere tusinde kroner i måneden. Jeg ved rigtig meget om søgemaskineoptimering - jeg kan skrive nogenlunde rent, og lave nogle "decent" artikler, som folk kan finde nyttige, og reelt bruge. Man kan så sige, at jeg måske kunne sælge nogle af de projekter jeg laver - men heller ikke det kan jeg få mig til, da jeg ved at de som køber projektet, vil tjene beløbet ind 10 fold i løbet af kort tid - noget som jeg selv ville være i stand til at gøre hvis jeg fandt motivationen. Det er som om jeg er blevet doven og ugidelig? Det er som om jeg ikke VIL tjene penge? Nogle ting som jeg KAN klarer på et par timer, tager gerne 2-3 dage nu, da jeg liiige skal læse nyheder - liiige have en pause i ny og næ - liiige dit og liiige dat. Projekterne interessere mig meget, og jeg er meget spændt når jeg får idéerne og brainstormer derudaf. Men når det kommer til handling (just fucking do it) - så gør jeg det bare ikke. Det er som en video jeg engang så (hvordan skaber man sult i paradis??) - denne gælder dog ikke på diæt-fronten - for der kan jeg sgu sagtens blive sulten. MEN! også her er problemet der.. Jeg ved hvordan jeg taber mig, jeg ved en masse om fitness og motion, men når det kommer til at smide de 15-20 kg. jeg skal smide - så kan jeg ikke tage mig sammen til det - trods at jeg ved jeg kan gøre det relativt hurtigt og sundt. Nogen som har oplevet noget lignende, og nogen der ved hvad jeg skal gøre? Jeg forsøger VIRKELIG at tage mig sammen, og sige til mig selv "kom så knægt - du ved du kan gøre det". Men lige meget hjælper det. Jeg HADER at jeg ikke kan udnytte det potentiale jeg har! 20% bliver udnyttet - resten er SPILD! |
Hej Morten,
Jeg er ked af det korte svar, men du er simpelthen bare tilfreds med hvad du har, selvom du skriver en lang liste om at det er du ikke, men det viser dine resultater.
Der er nu ikke noget galt med at være tilfreds med hvor man er, og måske du bare skal se det i øjnene ? Det er da lige meget hvor meget andre tjener, hvis du er tilfreds hvor du er.
Hvis du nu alligevel ikke er tilfreds, så skriv en liste med alle de ting der irriterer dig i din hverdag, fordi du ikke kan leve det liv du vil. Der efter skriver du en liste med de ting der skal til før end du bliver endelig tilfreds.
Et eksempel : hvis du vil bo i et andet og dyrere kvarter, så skriv ned hvorfor du er utilfreds med hvor du bor nu, og så kig på nettet efter drømmeboliger og tag ud og se på dem til åbent hus. På den måde kan du skabe drivkraft.
Men altså jeg er 99 % sikker på at du allerede er tilfreds, du tror bare du skal nå noget mere, fordi der er nogle normer der siger det.
Nogle er tilfredse som munke uden noget, andre skal bo i første række på strandvejen. Ingen af tingene er forkerte. Der hvor det bliver forkert, er hvis du aldrig bliver tilfreds, eller hvis du lever så langt under din standard ( som du kun selv kender ) at det går udover dit selvværd.
Jeg er selv tilfreds pt, og tager det også stille og roligt. Jeg kan dog også godt lide luksus, så jeg giver den en skalle en gang imellem alligevel. Men jeg ved at når jeg har nået et vidst luksusniveau, så bliver det ligegyldigt for mig. Det betyder så ikke at jeg vil slække på mig arbejde, fordi det laver jeg , fordi jeg kan lide det ( for det meste )