Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance arbejde

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg har lige et par ubesvarede spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på.

Jeg har i årevis beskæftiget mig med webbaseret grafik, i form af webdesigns m.m.

Jeg er så begyndt at arbejde freelance og bliver derfor betalt pr. opgave jeg udfører.

Og her kommer mine ubsvarede spørgsmål:

- Hvordan foregår det med skat osv, når jeg ikke er momsregistreret? Kan jeg benytte mit frikort, eller hvorledes?

- Og hvor meget må jeg tjene ved siden af min SU, uden der bliver trukket af den?

Håber der er en venlig sjæl der kan svare på dette :)

Mvh Kasper

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:38
Du kan lade dig bruttobeskatte af de honorarer du modtager men umiddelbart er der mere ide i at du opgører et årligt overskud hvor du fratrækker dine udgifter for du er pr. definition selvstændig erhvervsdrivende når der er tale om enkeltopgaver for forskellige hvervgivere hvor du bliver bedt om at levere et produkt.
Frikortet bruger du derved ikke fysisk men dit personfradrag som frikortet er baseret på fragår i den endelige skatteberegning. Dvs. i det omfang du ikke har  et overskud der er højere end frikortet kommer du ikke til at betale skat.  

Jeg kender ikke lige grænsen for SU. Er det ikke noget med 70-80.000 ?  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:23
Hej Kasper,

Jeg kan svare dig på den sidste del af dit spørgsmål, da jeg netop selv har været ved at finde ud af det samme. Og dit fribeløb varierer alt efter, hvor mange måneder om året du får SU.

Det er sådan at du har et fribeløb på ca 6.200 kr om måneden i de måneder du får SU. Dvs. du må tjene lige godt 74.000 kr, hvis du får SU hele året.

Jeg står selv i den situation at jeg ikke får SU i Juli og August da jeg skal begynde på min master i september. I de måneder, hvor jeg er uden for SU-systemet må jeg tjene 29.000 tror jeg det er. Så derfor har jeg et årligt fribeløb på 120.000.

Du kan også vælge SU''en fra i et par måneder, så er fribeløbet ca 15.000 pr måned.

Men du kan i det hele taget læse en hel del mere om det på http://www.su.dk/index.html?/indkomst/default.html Der er i hvert fald det om indkomst ved siden af SU''en.

Og lige i forhold til det første spørgsmål, så er jeg af den overbevisning, at hvis du forventer at nå op på dit fribeløb, så skal du under alle omstændigheder momsregistreres. Men det kan da godt være der er veje uden om - det tør jeg ikke sige noget om.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)