Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er det med varedeklarationer på fødevarer fra andre EU lande, som skal sælges i butik?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 02:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskriften siger det meste: "Hvordan er det med varedeklarationer på fødevarer fra andre EU lande, som skal sælges i butik?"

Eksempel:

Jeg køber 1 pakke kiks, 1 pakke te, 1 pakke kakao, pakke kaffe og noget brød fra lad os sige England og sælger dem til en butik i Danmark som så skal sælge dem videre til den private kunde.

Varedeklarationerne er på Engelsk, da de jo ikke kommer fra Danmark.

Spørgsmål:

1. Skal varedeklarationerne være danske? (Jeg vil gerne se hvilken lov / paragraf det står i, bare for at få dokumentation)

2. Er der forskel om man sælger til private eller til virksomheder med varedeklarationer?

Håber der er nogen som kan svare på dette, da jeg ikke kan finde noget som helst om det, og overvejer et nyt produkt som ikke har dette.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 06:55

Hej Kim

1. Ja, der skal være dansk deklaration på + der skal stå hvem importøren er.

Ligeledes skal produktet selvfølgelig være godkendt til salg i Danmark.

Der er ikke forskel på om du sælger til private eller erhverv.

Du kan kontakte din lokale fødevarestyrelse for yderligere, samt henvisning til de enkelte paragraffer.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 07:40

Jesper Laugesen:

Ligeledes skal produktet selvfølgelig være godkendt til salg i Danmark.

Er alle fødevarer der er godkendt i EU lande ikke automatisk godkendt til salg i DK?

Køb ren argan olie her

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 07:53

Jeg må hellere skrive "som jeg har forstået min regionale fødevarekonsulent"

Så har vi det der hedder "positivlisten", hvor der er angivet hvilke tilsætningsstoffer mv. , som vi tolererer i Danmark.

Den kan godt variere fra andre lande - f.eks farvestoffer som er godkendt i Sverige, England , er måske ikke lovlige i Danmark.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 08:05

Jesper Laugesen:

Jeg må hellere skrive "som jeg har forstået min regionale fødevarekonsulent"

Så har vi det der hedder "positivlisten", hvor der er angivet hvilke tilsætningsstoffer mv. , som vi tolererer i Danmark.

Den kan godt variere fra andre lande - f.eks farvestoffer som er godkendt i Sverige, England , er måske ikke lovlige i Danmark.

Mere info om det her

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Tilsaetningsstoffer_og_teknologi/Tilsaetningsstoffer/forside.htm

Så ser ud som om at man fra juni 2011 ikke behøver have tankerne omkring dette, da det ser ud til at der skelnes mellem tilsætningsstoffer som er allergene og ikke allergene alene i forhold til det deklareringsmæssige på produktet. Hvorfor man kan forledes til at tro at der fra denne dato er fri bevægelighed for fødevarer, naturligvis underforstået at de ikke indeholder tilsætningsstoffer som er forbudt i EU.

Køb ren argan olie her

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 00:08

Jeg takker for jeres svar, smider en besked til den lokale afdeling hos fødevarestyrelsen i morgen for at få det hele på skrift :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)