Hej folkens Jeg sidder netop og skriver på mit BA-projekt, og skal snart i gang med min kandidat på Aalborg Universitet. Jeg har søgt to kandidater, og jeg er næsten sikker på at jeg kommer ind på begge to, så derfor vil jeg gerne høre jeres meninger, da jeg selv har svært ved at bestemme mig. Jeg har (forhåbentlig) en BA i Engelsk og International Virksomhedskommunikation til sommer, hvor jeg har haft kinesiske områdestudier som tilvalgsfag. Her havde vi både skriftlig og mundtlig sprogforståelse samt undervisning i kultur- og samfundsforhold.
Den første kandiat er efter min mening det 'sikre' kort. 1. Culture, Communication, Globalisation - speciale i marked og forbrug: I korte træk er det studier i forbrugeradfærd og marketingsstrategier i en global kontext. http://www.ccg.aau.dk/about-ccg/Market+and+Consumption/ Jeg har et studie job som jeg er ret glad for, og jeg er ret sikker på, at jeg kan blive tilbudt en fast stilling (såfremt jeg stadig har jobbet til den tid)
Den anden er for mig et større skridt, og jeg er også lidt mere usikker på den her 2. China & International Relations. Selve uddannelelsforløbet er stadig under udarbejdelse. Men i grove træk er det en overbygning på mine foreløbige studier indenfor Kina samt lidt mere fokus på international politik. Dette er et år hjemme, og et år på University of International Relations i Beijing, hvor vi også skal skrive vores speciale.Jeg vil højst sandsynligt også miste mit studiejob. Jeg er ikke i tvivl om, at man kan have mange muligheder med især nr. 2, men jeg synes også at det er et stort skridt, og så er man jo også MEGET specialiseret, hvilket også kan begrænse.
Et meget kliché spørgsmål, men ikke desto mindre: Hvis I stod i min situation, hvad vil I så vælge? |
Jeg ville vælge 2'eren, men som du selv siger er det et valg vi ikke kan tage for dig. Det afhænger jo helt af hvordan du vil have det med at tage et år i Kina, samt hvor meget du prioriterer sikkerhed mod "eventyr".
Er dog ikke i tvivl om at du med 2'eren vil få nogle helt unikke muligheder i dit netværk hvorfor du også vil være attraktiv hos mange danske virksomheder.