Hej Amino-eksperter
Jeg har et meget simpelt spørgsmål som I garanteret kan svare på. Det undrer mig faktisk at jeg ikke uden videre kan Google'e mig til svaret, men fred nu være med det.
Jeg startede for 1½ år siden en enkeltmandsvirksomhed i forbindelse med udført IT-konsulentarbejde. Jeg har til formålet indkøbt lidt grej som bruges i forbindelse med programmering og test. Dette grej (IT-relateret hardware), er naturligvis anført som aktiver i regnskabet og skal derfor også afskrives, men jeg er i tvivl om hvornår man påbegynder dette?
Eksempel: 1 stk server á 10.000 kr. indkøbt 01-10-2009. Vil denne skulle afskrives første gang pr. 31-12-2009 eller først pr. 31-12-2010? Eller sagt på en anden måde: Afskriver man allerede første gang ved udgangen af anskaffelsesåret uanset at aktivet endnu ikke er 1 år gammelt eller skal aktivet være minimum 1 år gammelt inden afskrivningen påbegyndes?
Et tillægsspørgsmål: Er det rigtigt antaget at disse afskrivninger hører til i selvangivelsens rubrik 354 - driftmidler, skibe og inventar, skattemæssige afskrivning?
På forhånd tak :-) |
Hvis du har indkøbt en server i løbet af 2009, der har kostet under 12.300 dkk excl. moms, kan du straksafskrive hele serveren i 2009 (pr. årsregnskabet 31.12.2009). Dette er en skatteteknisk afskrivning, for serveren har naturligvis stadig en værdi.
http://www.tax.dk/pjecer/afskrivning.htm
Angående dit tillægsspørgsmål skal vi nok lige have en revisor på banen...