Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af aktiver - hvornår påbegyndes disse?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-eksperter

Jeg har et meget simpelt spørgsmål som I garanteret kan svare på. Det undrer mig faktisk at jeg ikke uden videre kan Google'e mig til svaret, men fred nu være med det.

Jeg startede for 1½ år siden en enkeltmandsvirksomhed i forbindelse med udført IT-konsulentarbejde. Jeg har til formålet indkøbt lidt grej som bruges i forbindelse med programmering og test. Dette grej (IT-relateret hardware), er naturligvis anført som aktiver i regnskabet og skal derfor også afskrives, men jeg er i tvivl om hvornår man påbegynder dette?

Eksempel:

1 stk server á 10.000 kr. indkøbt 01-10-2009. Vil denne skulle afskrives første gang pr. 31-12-2009 eller først pr. 31-12-2010? Eller sagt på en anden måde: Afskriver man allerede første gang ved udgangen af anskaffelsesåret uanset at aktivet endnu ikke er 1 år gammelt eller skal aktivet være minimum 1 år gammelt inden afskrivningen påbegyndes?

Et tillægsspørgsmål:

Er det rigtigt antaget at disse afskrivninger hører til i selvangivelsens rubrik 354 - driftmidler, skibe og inventar, skattemæssige afskrivning?

På forhånd tak :-)

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 08:29
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31

Hej.

Ja 25% afskrivning i anskaffelsesåret uanset om du anskaffer i januar eller december.

I salgsåret kan du ike afskrive på aktivet.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)