Hej jeg er en ung i værksætter der netop er ved at klargøre lanceringen af min første webshop. Hjemmesiden er så småt på plads, alle prototyper samt en dansk leverandør af mine produkter er delvist på plads. Jeg har prototyperne af mine produkter. Med andre ord jeg er ved at have styr på det meste synes jeg selv. Jeg er begyndt at lægge søvnløs over tanken om at jeg kunne få lavet mine produkter til halvpris i eksempelvis Kina, men jeg har haft svært ved at finde nogen der ved hvordan man får skabt sig en god kontaktperson,som kan hjælpe i Udlandet. Så mit spørgsmål til jer er sådan set om der er nogle af jer Aminoer der har erfaring med dette eller som måske kender nogle jeg kan kontakte... Jeg håber virkelig det kommer til at lykkedes for mig at få en kontaktperson, som kan hjælpe mig. Både for mine nye kunders skyld da deres vare vil blive betydeligt billigere at købe for dem og for mig selv fordi jeg ville få potentielt flere kunder da jeg uden tabt ville kunne skænke priserne på mine produkter.
Mvh Lars Lomholt. |
Hej Lars,
Jeg kender ikke lige til dit pågældende produkt! Men der er nogle ting du er nødt til at holde dig for øje hvis du vil have produceret i østen! Det er nok mere realistisk at importere noget som ikke er dit eget "brand". Dette kan begrundes med følgende årsager:
- Der betales up front!
- For at kunne igangsætte en produktion skal der bestilles et meget stort antal enheder (10.000-30.000) Igen... Jeg ved ikke hvilket produkt det drejer sig om.
- Visse varer kræver en længere godkendelsesproces, hvis du skal have lov at sælge dem i Europa.
For dig virker det mere realistisk at importere en allerede produceret vare. På denne måde kan du nok spare 15-30% jævnfør de danske priser. Men pas på.... En 20 fods container koster 25-30.000. Ved ikke om du er oppe i den skala?
Min egen erfaring med det er, at det sjældent kan svare sig at producere og importere selv, før varen virkelig "knaldsælger". I min virksomhed har vi en meget klar strategi med vores varesortiment! "Der skal ikke arbejdes synderligt meget i at finde varen billigt, før den har bevist sit værd"
Vi sælger ca 10.000 enheder af vores primære vare om ugen. Men vi køber den stadig her i Danmark. Af flere årsager:
- Pengene betales mere eller mindre "up front" på fabrikkerne i Kina. Du kan ikke få produceret eksempelvis 400 par bukser i forskellige størrelser. Du bestiller 5.000-10.000 i størrelse 34 eller lign.
Min pointe er sådan set bare.. At med de fleste varer skal du bestille enorme mængder før det kan svare sig! Det kræver altså en stor pengepung, og helst et besøg på den pågældende fabrik!
Mit råd til dig ville i stedet være:
Læg en stor indsats i at finde varen billigst muligt her i Europa! Når du er blevet en stor spiller på markedet, se da om det kan svare sig at få produceret i Østen!
Johannes