Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den kære politik

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle kan drive fantasi politik, men den dag Liberal Alliance skal til at drive ordinær blok politik med DF, vil de vågne op og ikke mindst deres vælgere.

Deres politiske program, fylder cirka det samme som en pixi bog, og de har meninger som vinden(vælgerne) blæser. 

Jeg ser det som en kæmpe styrke hos vælgerne at Liberal Alliance er på tilbage fald i meningsmålingerne, det er en sejer for vælgerne, at trække kendisser ind på den politiske scene er heldigvis ikke nok herhjemme :-)

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Jessen:

Sigurd:

Det er da en trist holdning at have, og da direkte forkert.

 

Trist, måske. Forkert, bestemt ikke. Prøv engang at tænke lidt over det ...

Jeg kan anbefale at læse lidt om Public Choice Theory på Wikipedia eller fx i 'The Myth of the Rational Voter' af Bryan Kaplan. Her er en 50 min video, hvor Kaplan gennemgår pointerne fra sin bog http://www.youtube.com/watch?v=XKANfuq_92U

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Sigurd:

Hvorfor ikke helt at lade være med at stemme?

At stemme er dybt irrationelt. Den tid du bruger på at sætte dig ind i emnet og gå hen til stemmestedet, er brugt meget bedre på noget produktivt.

Muligheden for at netop din stemme gør udfaldet, er tæt på nul. Selv, hvis din stemme ender med at gøre udfaldet, vil det have marginal indflydelse på din tilværelse om det er den ene eller den anden blok som er ved magten. De emner de er uenige om er i småtingsafdelingen.

Den holdning vil jeg da gerne lige sætte på spidsen.

I 1944 var strandene i Normandiet farvet rødt af unge menneskers blod. De gav alt hvad de havde for at vi i dag har retten til at stemme.

Skulle vi så bare lade være ?? Vær du glad for, at vi er en del af et demokrati.

Mvh John

 

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Sigurd, du har altså misforstået Kaplans pointe. Han siger ikke at det er irrationelt at stemme. Han siger at når "folk" stemmer er det sjældent et rationelt valg de træffer. Det er en lidt anden pointe, som du så kan fejlfortolke derhen at det så ikke er rationelt at stemme.

En anden fortolkning kunne jo være at man som vælger skal forsøge at tænke selv og være opmærksom på at der er mange der forsøger at manipulere med en.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Mikkel: Min pointe om ikke at stemme, var ikke baseret på Kaplans bog, den nævnte jeg blot i skyndingen senere hen. Du kan med fordel læse lidt op på Public Choice ...

Idet jeg anser trådstarter for at være et rationelt og nyttemaksimerende individ, er det irrationelt for vedkommende at bruge sin sparsomme tid på at sætte sig ind i politiske emner m.h.p. at kunne stemme mere 'optimalt'. Udbyttet af denne aktivitet står slet ikke mål med indsatsen + det er meget begrænset, hvad politikerne på Christiansborg reelt er uenige om + rigtig meget lovgivning er blot implementering af EU direktiver - og her gør det ingen forskel om folk stemmer på det ene parti eller det andet.

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

John J:

I 1944 var strandene i Normandiet farvet rødt af unge menneskers blod. De gav alt hvad de havde for at vi i dag har retten til at stemme.

Skulle vi så bare lade være ?? Vær du glad for, at vi er en del af et demokrati.

 

Så du stemmer med andre ord for at ære de som faldt i Normandiet på D-Dag?

 

Det som jeg glæder mig over vi har er frihed. Demokrati er blot den mindst ringe styreform.

 

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Sigurd: Jeg beklager hvis jeg er lidt grov, men det er altså lidt for tyndt. Du nævner de to referencer i samme sætning, og udvider med en henvisning til en video med Kaplan, således at denne reference klart fremstår som den mest vigtige for læseren. Men når jeg så påpeger at din reference til Kaplan ikke holder, så er det lige pludseligt noget du "nævnte i skyndingen". Den holder altså ikke  - så prøv at skynde dig lidt mindre i fremtiden :-)

Jeg er ret sikker på at hvis jeg læser op på det Wikipedia-emne du henviser til, så vil det nok også vise sig at det heller ikke direkte bekræfter din pointe. Men jeg må indrømme at jeg ikke lige gider ... :-)

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest skal du træffe et valg imellem rød og blå blok. I bund og grund er langt størstedelen af partiernes politik den samme - de vil bibeholde vores velfærdssystem. Måden hvorpå de forskellige partier mener de kan skaffe kapitalen til velfærdsydelserne er dog forskellige. Derfor bør du overveje hvilket parti som du anser som økonomisk ansvarlig.

Se evt. hvad de forskellige vælgere vægter højest: http://www.b.dk/politiko/de-blaa-er-til-oekonomi-og-de-roede-til-socialpolitik

 

Jeg vil prøve at give dig mit bud på hvad de to blokke står for - uanset hvad kan jeg ikke undgå at være lidt farvet.

Blå blok: Mener at det skal kunne betale sig at arbejde - eksempelvis at tage et lavtlønnet job frem for bistandsydelser, eller at arbejde over tid uden at blive modregnet i skatten i ekstrem høj grad.

Rød blok: Mener at samfundets bredeste skuldre skal bære mest. Skattetrykket skal være højt for at sikre velfærdsydelser til befolkningen - her anser man det ikke som et stort problem, at enkeltpersoner og firmaer måske vil fravælge DK grundet de høje skatter. Man regner med at millionærer, iværksættere og andre inden for det private erhvervsliv forsat vil blive i DK, så man kan straffe dem yderligere med højere skatter.

Se video om hvordan S vil inddrive skatterne:

&feature=youtu.be

 

SF: Tidligere meget rødt parti, som det sidste stykke tid er blevet mere mainstream. Ole Soen som finansminister - tidligere leder af det kommunistiske parti.

Venstre: På papiret liberal politik, men giver ofte afkald på sine kerneområder til fordel for DF.

De konservative: På papiret fin politik, men har indført en række skatter som ikke er faldet i så god jord. Multimedieskat, iværksætterskat med mere. Har lovet skattelettelser, hvilket vi ikke har fået så meget ud af - i stedet har vi fået en masse nye afgifter.

/ Emil

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For at korte det lidt ned, så kan man sige at konservatismen bygger på 2 grundlæggende ting.

1. Enhver tager ansvar for sig selv og sit eget liv

2. De stærke tager ansvar og hjælper de svageste i samfundet

 

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

@Mikkel. Du har naturligvis frihed til at misforstå hvad du vil. Hvorom alting er, nævnte jeg Public Choice og Kaplan i et svar til en som beskyldte mig for at have en 'trist holdning'. I den forbindelse er Kaplan ganske relevant idet han også har en 'trist holdning'.

I min verden betyder det ikke at alt hvad jeg tidligere har skrevet i andre posts også refererer til Kaplan ...

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)