Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret af programkode ved "skilsmisse"

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle-sammen.
Jeg (P1) fik for 2 år siden en ide til et kalender- og bookingsystem, som er Internetbaseret.
Jeg hyrede en fritidsprogrammør (P2) til programmeringsdelen.

P1 havde ideen, men ikke nok programmeringserfaring.
P1 beskrev systemet og kravsspecifikationer.
P2 programmerede ud fra ovennævnte.
P2 modtog en aftalt betaling for det udførte arbejde 

P1 og P2 indgår efterfølgende (ca. 1 år siden) et samarbejde og videreudvikler systemet med henblik på salg af systemet. P1 og P2 bliver enige om, at salgsindtægter fordeles 50/50. Der foreligger ikke noget på skrift, men fakta er, at indtægterne rent faktisk er fordelt med 50% til hver.

P1 havde mange ideer til forbedringer af systemet, og  P1 og P2 foretager mange forbedringer til den oprindelige kode, herunder også fejlrettelser og forbedringer i den oprindelige kode.

Konklusion:
P1 har haft ideerne og ”formet” systemet.
P2 har udviklet den oprindelige programkerne, som der er betalt for.
P1 og P2 har begge gennemført mange programrettelser og -forbedringer. I starten har P2 lagt mest arbejde i programkoden, mens P1 det seneste år lagt mest arbejde i programkoden.
P1 har lavet alt salgsarbejde og haft den daglige kontakt til kunderne.
Der foreligger intet på skrift.

Samarbejdet skranter, og vi kan ikke helt finde ud, hvilke rettigheder, vi hver især har til systemet.

Jeg håber meget på, at der er nogen som kender til reglerne.

Fra København N
Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 20:04
Man har rettighederne til det kode man har skrevet, med mindre andet er aftalt. Det er derfor der normalt et punkt i ansættelseskontrakten om at ens arbejde (kode, patenter, etc) tilhører firmaet.

Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:49
Ret skal være ret.

Men hvordan hulen gør man sådan noget op?

P2 har jo lavet kernen, mens jeg har været med til at rette fejl i kernen og lavet en masse forbedringer af systemet.

Kernen fylder måske 40% af systemet, mens alle de andre forbedringer og fejlrettelser fylder 60%.

Af disse forbedringer og fejlrettelser, har P2 måske lavet de 20% mens P1 har lavet de 80%.

Jeg ser sådan på det, at vi vel har lavet lige så meget programarbejde.

P2 har fået særskilt betaling for kernen.

P1 har lavet alt salgsarbejdet.

P2 har fået halvdelen af alle indtægter, selvom det er P1, der laver langt det meste arbejde og P2 har fået betaling for den oprindelige kode.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)