Hejsa Jeg vil godt starte en virksomhed, hvor jeg køber et nyopført hus som skal udlejes 100 % til detail Men jeg er i tvivl omkring følgende:
Der skal selvfølgelig være et beløb til almindelig drift/Administration
Håber at der er nogen som kan hjælpe med at besvare overstående!
God Påske Jesper
|
Hej Jesper
I nedenfor nævnte, har jeg taget udgangspunkt i at du ejer din ejendom gennem et A/S - ApS.
1. Lejeindtægten kan godt gå 100% til afvikling og renter på lån, men som du selv skriver skal der selvfølgelig også bruges lidt penge på ejendommens driftsomkostninger.
Jeg er ikke helt sikker på dit spørgsmål med afskrivninger, men afskrivninger er ikke noget du skal betale til. Hvis du køber en ejendom (100% erhverv, og i dit tilfælde detail) til 1 mio. dkk. og du afskriver den med 5% om året, har du afskrivninger på tkr. 50 årligt (lidt groft sat op). Dvs. at dit overskud skatteteknisk nedsættes med tkr. 50 årligt, altså tkr. 50 som du ikke skal betale skat af. Du skal dog være opmærksom på, at der er noget der hedder skat af genvundne afskrivninger den dag du sælger bygningen igen.
2. Det er ligegyldigt om du lejer ud til erhverv eller bolig, så skal du beskattes. Du laver et driftsregnskab for ejendommen (indtægter minus udgifter/afskrivninger), og hvis det viser overskud når året er omme, skal der betales 25% selskabsskat, også selvom du lejer ud til detail.
3. Hvad der kommer ud over driftsomkostningerne, kan være meget forskelligt alt efter ejendommen og beliggenheden. Men som hovedregel betaler du 25% selskabsskat af overskudet. Nogen ejendomme er momsregistreret og andre er ikke, så hvis du planlægger en større ombygning kan det være en fordel at få ejendommen momsregistreret, så du kan trække momsen fra.
4. Hvis du har et oveskud på tkr. 100 på driften, skal der selvfølgelig betales selskabsskat af dette, men de resterende tkr. 75 vil ryge direkte ind på egenkapitalen.
5. Om renten er stigende kan selvfølgelig altid diskuteres. Men generelt vil jeg ikke råde dig til at købe en erhvervsejendom i dagens marked, såfremt budgettet ikke kan holde til at du finansierer den med fastforrentede lån. Selvfølgelig hvis du har rigtig mange penge på kontoen i forvejen og dermed kan tåle en væsentlig rentestigning, så kan du godt tage flexlån.
Pu ha det blev et langt svar, men jeg håber du kan bruge det.
Venlig hilsen
Thomas