Kan man hyre en freelancer til at udføre den samme type opgave igen og igen uden risiko for nogensinde at blive tvunget til at fastansætte dem?
Jeg mener at kunne huske at hvis denne freelancer kun har dig som kunde, er det et ænsættelseslignende forhold, og så er der vist lidt problemer der.
Men jeg kan ikke huske hvor eller hvornår jeg har læst det, så jeg har ikke meget mere at tilføje. Men det er der forhåbentlig andre der kan :o)
EDIT: Googlede det lidt. Uden at have gået i dybden med det, ser det ud til at det mest er freelanceren der har et problem med hensyn til forskellige fradrag osv. hvis denne kun har dig som kunde.
Når du bruger freelancere, går jeg udfra du laver en kontrakt og at den kontrakt er mellem to firmaer?
Det er rigtigt, at det kan give problemer hvis freelanceren kun har dig som kunde. Så kan Skat underkende, at der er tale om handel mellem to firmaer, og du kan blive tvunget til at betale A-skat for freelanceren og freelanceren miste de fradrag han ellers ville have haft gennem sit firma.
Nogle steder garderer man sig mod det ved, at indsætte et bureau som mellemmand. Men de tager selvfølgelig deres del af kagen.
Normalt giver det aldrig problemer hvis der er tale om en reel freelanceaftale og ikke en ansættelse med begrænset periode.
I sidst nævnte kan man komme i et problem i forhold til opsigelse, hvis man forlænger den begrænsede periode for mange gange - jeg mener det i praksis er over tre gange, men jeg er ikke helt sikker på den - jeg har indgået en del af disse aftaler og det har aldrig været et problem.
Det er korrekt som Ronnie skriver at man kan komme til at hæfte for A-Skatten hvis SKAT underkender at freelanceren driver selvstændig virksomhed, men det kan være svært for SKAT at komme igennem med kravet overfor dig for det kræver at du har vist at der ikke var tale om samhandel med en virksomhed med der i mod et ansættelsesforhold altså at du og 'freelanceren' har aftalt fremgangsmåden på forhånd og hvis det skulle komme så langt ud, så vil du have et regreskrav overfor freelanceren - det kan man jo så hygge sig med :-)
Som sagt har jeg gennem de sidste mange år arbejdet med en del freelancere og der har aldrig været problemer hverken ansættelsesmæssigt eller andet og har eller aldrig hørt om at en opgavestiller skulle være kommet i problemer hvis der er tale om en reel freelance kontrakt.
Jeg siger ikke at det ikke kan forkomme og jeg er ikke jurist - du skulle måske overveje at få en jurist til at gennemgå din standard freelance aftale for at du sikre dig bedst - men for mig har der aldrig været et problem af den karakter.