Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Piloter falder i søvn i cockpittet - Brist på flysikkerheden - min oplevelse

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Piloter falder i søvn i cockpittet - Brist på flysikkerheden

Kommunikationschef Thorbjørn Ancker, trafikstyrelsen udtaler til TV avisen på DR den 17. april 2011, at trafikstyrelsen er helt tryg ved de nuværende regler.

Det er jeg ikke.

Jeg vil gerne fortælle om en oplevelse vi havde for ca. 1/2 år siden.

Vi skulle hjem fra ferie fra sydens sol. Vi kom i lufthavnen kl. 16 og fik herefter at vide, at flyet var forsinket. Efter den sædvanlige dårlige kommunikation og efter at have sovet i lufthavnen, kunne vi endelig boarde flyet ved 4 tiden næste morgen.

Ud fra de informationer vi fik, kunne vi kun udlede, at flyet fløj direkte fra København udelukkende for at hente os og direkte tilbage til københavn igen.

Dvs. piloterne havde, lige som os ventet i mange timer på, at flyet blev repareret inden de kunne komme af sted.

Alt gik fint indtil vi skulle lande i København.

Da flyet var på indflyvning, ca. 800 meters højde, hørte jeg ikke at landingshjulene blev sat ned, hvilket er svært at undgå, da det normalt larmer en del og man kan mærke det i hele flyet.

I stedet fortsatte flyet længere og længere ned.

Lige før landing, i ca. 50 meters højde, må alarmen til landingsstellet være gået i gang i cockpittet.

Piloten gav gas igen og steg langsomt op igen.

Alle i kabinen var urolige.

Kabinepersonalet blev kaldt over højttaleranlægget.

De var lig-blege og selv om deres stemmer var rolige, var det tydeligt, at de var skræmte.

Et øjeblik efter fik vi besked på, at der var et teknisk problem med landingsstellet og at piloterne nu ville prøve at sænke landingsstellet manuelt.

Det gjorde de, og alle de normale lyde jeg kender var der. Sænket og låst.

Nu fortalte personalet, at fordi de ikke var sikre på, om landingsstellet var kommet ordentligt ned, skulle vi intage "crash position" med hårdt spændt sikkerhedssele og med hovedet presset mod sædet foran.

Vi fik også at vide, at alle lufthavnens brandbiler var blevet tilkaldt og stod klar.

Flyet lagde igen an til landing med alle passagerer i "crash position".

Igen i ca. 50 meters højde afbryder flyet landingen, flyver over landingsbanen i Kastrup i lav højde og stiger så igen.

Over højttaleranlægget fik vi nu at vide, at formålet var, at man fra kontroltårnet skulle se om landingsstellet var kommet ned.

Det var det.

Vi fik set vandet ud for København for 3. gang.

Endnu en gang skulle vi indtage "crash position".

Flyet landede uden problemer.

Et par måneder efter stoppede luftfartselskabet med at flyve fra Kastrup.

-----------------------------

Jeg er 100% overbevist om, at vores særdeles skrækindjagende oplevelse ikke skyldes en teknisk fejl.

Det skyldes en menneskelig fejl som følge af ekstrem træthed af en pilot der ikke har sovet i mange timer.

Hvis landingsstellet ikke var kommet ned i 800 m. højde ville de have opdaget det i 800 m højde - og ikke være overrasket over det i 50 megers højde.

Alligevel blev det grundigt "forklaret" til de ikke tekniske (troede de) passagerer, hvorledes den menneskelige fejl var en "teknisk fejl.

Min holdning er, at flysikkerheden er kommet i fare som følge af besparelser og jeg vil KRAFTIGT opfordre politikere til at opgradere bemandingen og reglerne på dette vigtige område og sikre at Statens lufthavnsvæsen ikke går med på aftaler der kan true flysikkerheden.

Der bør komme fokus på dette NU - INDEN der bliver slået folk ihjel.

Har du selv oplevet bristet på flysikkerheden?

Så skriv om dine oplevelser her, så alle kan se hvor galt det er fat.

Se også kommentarene her:

http://ing.dk/artikel/114312-sas-broed-loven-blev-ikke-straffet

Venlig hilsen

Een der gerne vil flyve sikkert i mange år fremover.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan ikke afgøre hvor lang tid de har været i beredskab og har fløjet, men jeg tror ikke et sekund på, at HVIS de har glemt hjulene, og har måttet rundt en tur mere, bliver I som passagerer sat i "brace for impact". Det skal i høj grad indberettes og alt ville blive opdaget som snyd - og misbrug af passagerene for at dækker over et eller andet ville give fyring lige på stedet.

De ville formentlig være gået rundt, ha sænket hjulene og landet. Snarere har de haft en af hjullamperne som rød eller ikke tændt som grøn, og det KAN være fejl ved lampe, eller ved hjul - og så skal alle i "brace for impact". Turen forbi kontroltårnet til kontrol af hjulene er også helt standard i den situation og viser også mig, at det ikke var en træthedsforglemmelse, men en fejl ved flyet

I øvrigt er det med at glemme landingshjujlene virkeligt ikke let. Det skal betyde, at de dropper checklisten under landing - hvilket ansvarsfulde piloter ikke gør - trætte eller ej.

Jeg skal ikke sige, at jeg ikke også synes det kan være lange tider, men ansvarsfulde piloter bruger checklister og har de svigtet, indberetter de til det helt anonyme system - alt om fejlen og årsagen. Systemet er lavet helt anonymt, netop fordi der ikke skal være nogen som helst sanktion ved at erkende en fejl, og det system tyder ikke på de problemer som piloter nu - skræmmekampagne eller ej - melder om? Er det ansvarligt ikke at indrapportere når systemet findes - eller er der ikke det store at indrapportere i.f.b. med træthed.

(og så erkender jeg, at også mit er det rene gæt på hvad der skete ude foran - men man bruger garanteret ikke brace for impact eller inspektionstur forbi tårnet -  uden grund)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)