Hej! Hvordan helt konkret foregår det der med at betale en foreløbig skat på 25% af overskudet og at den den endelige beskatning af overskuddet finder først sted, når man trækker pengene ud af virksomheden? Det forstår jeg ikke, men prøver her: Den foreløbige skat skal vel betales ved afslut. af skatteåret, fx. 2011 og man får det refunderet/modregnet, når kan udtrækker overskudet på et tidspunkt, fx. om 20-30 år??? - det er der jo ikke megen fordel ved...? Jeg forventer at opspare en del kroner i virksomheden og kun udtrækkke nødv. løn til mig selv. "Overskud" defineres vel som det beløb som står i "virksomhedskontoen" ved årsskiftet, dvs. efter opgørelse af indtæger og udgifter? Hvad er udbytte så og det findes vel kun i APS´er og AS´er og ikke i en Personligt ejet virksomhed? |
Lidt kort forklaret - du har ret i udbytte hører til ApS og A/S og at du betraler 25% i skat af virksomhedens overskud i det personlige selskab i virksomhedsordningen - uanset om du hæver penge eller ikke. Hvis/når du hæver, betaler du personlig skat minus de betalte 25% af beløbet - fratræk sker automatisk af skat.
Fordelen er naturligvis at du kan arbejde med overskuddet minus de 25% lige så meget du vil, indtil du hæver pengene, og den tid giver dig jo langt flere penge at arbejde med, end hvis du havde hævet dem alle og betalt måske 50-55%.
Derudover er, at den samlede skat bliver, som jeg tror du er inde på, det samme, men du kan udligne gode og dårlige år bedre i virksomhedsordningen, hvor et stort overskud år 1 kan blive mindre ved et underskud i år 3 og et lille overskud i år 4 hvor alt så hæves.
Uden for virksomhedsordningen ville du ha betalt fuld skat 50% eller så - af det store overskud år 1 . nu nøjes du med 25% og år 2 har du så mindre samlet at skatte af
Virksomhedsordningen er mere bøvlet skattemæssigt end bare at tage resultatet og skatte år efter år - men du kan beslutte dig når du kender resultatet og skal lave selvangivelse
vh