Godeftermiddag alle Aminoer. Jeg har fået en idé til musikbranchen, og vil gerne lige høre hvad I syntes. Jeg er selv en meget musik-interesseret 16-årig, der har store forhåbninger om, at rejse uden for landets grænser, for at høre musik. Altså til store, udenlandske festivaler. I mit tilfælde er det umuligt, siden jeg ikke kan finde et eneste dansk firma, der sælger sådanne rejser. Idéen går ud på, at skabe en virksomhed der sælger pakkerejser til store, europæiske musikfestivaler, samt andre sport-"events". Jeg har undersøgt markedet - der er absolut ingenting. Jeg her endda skrevet til Dansk Rock Samråd - De "havde ikke kendskab til nogle organisationer, der solgte rejser til festivaler." Der er nogle enkelte engelske firmaer, der arrangerer ture, dog på et relativt uprofessionelt niveau. Efterspørgslen efter udenlandske festivaler, tror jeg, er kæmpe stor. Roskilde Festival har ca. 120.000 gæster pr. festival. I forhold til den anden del af firmaet, sport-rejse-delen, havde jeg mest de største udenlandske, fodbold kampe (Real Madrid - Barcelona og Manchester United - Chelsea) i tankerne. Dog også ture til OL, når det afholdes inden for række vide, samt andre begivenheder af betydning. Det der er problemet for unge mennesker, der gerne vil til udlandet og høre musik er, at man som 16-17-årig slet ikke har mulighed for, at arrangere en sådanne tur. En rejse behøver ikke, at koste mere end 2-3000 excl. kost. Jeg glæder mig til at høre fra Jer, Med venlig hilsen, |
Hej Martin,
Det er helt klart en spændende ide.
Der er nogle udfordringer omkring løsningen som jeg ved, andre har set som en show stopper for at lave pakkeløsninger til store udenlandske events.
Omkring sportsarrangementer er den helt store synder, at det er hamrende svært at få adgang til billetterne, da de styres hårdt af organisationerne bag sportsgrenen (UEFA og DBU eksempelvis i tilfælde af fodbold). De begivenheder, hvor man tør tage den økonomiske risiko ved at indkøbe et parti billetter, skaffe transport og ophold, er de begivenheder, hvor uddelingen af billetterne er ubarmhjertig hård og det kan være meget svært at få et stort nok parti billetter, som vil få rejsen til at break even.
En anden udfordring er, at både transport og billetter skal betales up front, hvilket sætter krav til en nystartet virksomhedens likviditet.
En tredje ting, som gør det lidt udfordrende:
Hvis dit firma laver en pakkeløsning til turen, så skal du stille garanti overfor rejsegarantifonden, da du er en pakkeleverandør af rejser og dine kunder derfor kan få erstatning, hvis dit firma går på røven inden rejsen.
Jeg ved andre har overvejet samme ting som du, men ovenstående har (ikke hver for sig) i ét samlet resulteret i, at de vurderet opgaven for stor kontra efterspørgslen.
Men - der er ingen tvivl om, at mange danskere tager til udenlandske begivenheder. Måske man kan starte med et samarbejde med et etableret rejseselskab som har rejser til de destinationer, hvor arrangementerne foregår?!