Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække DSB årskort fra?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey folkens :-)

Jeg kører tit i tog i forbindelse med min virksomhed, hvor jeg stiger af og på i hhv Aalborg, Aarhus, Odense eller København, så jeg har en masse ti-turskort.

Nu har jeg opdaget at DSB har et årskort, hvor jeg kan køre med alle busser og tog i et år for 37.000,- hvilket er ca. 3.000,- om måneden.

Hvis jeg nu købte sådan et, ville det være fradragsberettiget?

Mit firma er et enkeltmands.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 13:53

Som udgangspunkt vil jeg mene at du ikke kan, da SKAT vil påpege at du kan og vil bruge det privat. Men du kan fradrage de kørte kilometer. Hvis du kører meget er det måske endda en bedre forretning.

Tilmeldt 1. Apr 05
Skrevet kl. 03:23

Tak for svaret!

Ja, det ville ikke undre mig hvis de fandt på det. Jeg har lige læst på eb.dk, at de har slået en mand ihjel ...

Ved du (eller andre) hvordan man skal dokumentere sine rejser hvis man gør det på befordringsfradragmåden?

Er det bare hvis jeg har et møde i Århus, så noterer jeg 150 km x 2, samt med hvem, den pågældende dag, og så summerer jeg op når året er omme?

Fra Ishøj
Tilmeldt 26. Mar 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 07:43

Nu har jeg lige været til det der iværksætter kursus hos skat.

Du kan GODT trække det fra.. Men kun den procentdel som er firmabrugt dvs måske 80/20. Lige såvel som et alm. månedskort.

Dog kan du så ikke trække km. fra. Så lav et regnstykke hvad der bedst kan betale sig.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 08:08

Det er ikke tilladt at trække fradrag for kørsel i egen bil, hvis man ikke har brugt sin bil til kørslen. Så der er ikke frit valg - man kan ikke bare beregne, hvad der bedst kan betale sig. Men (en procentdel af) et måneds- eller årskort er OK: Det er jo den faktiske udgift, du har.

Dbh
Anette

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 08:41

Anette, kan han ikke benytte befordringsfradrag som selvstændig? Det var det jeg, måske lidt uklart, hentydede til. Der er transportmidlet nemlig underordnet.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:51

Allan: Jo, det almindelige befordringsfradrag (satsen mellem hjem og arbejde), men ikke de høje, skattefrie takster med 3,67 kr./km. de første 20.000 km. og herefter 2 kr./km.

Så vi er vist enige, lyder det som om :)

/Anette

Tilmeldt 1. Apr 05
Skrevet kl. 13:03

Ok, cool. Tak :-)

Hvad gør jeg så hvis SKAT siger "Jamen, vi tror du bruger det 100 % privat"?

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 14:08

Anette: Ja vi er helt enige :-)

Morten: Jeg ved ikke om man i dette tilfælde kan bede om et bindende svar, der koster et gebyr, men så får du skriftligt svar/ vejledning på dit spørgsmål.
Jeg vil tro at du er godt stillet, hvis du fører "logbog" over dine erhvervsmæssige ture.

Tilmeldt 1. Apr 05
Skrevet kl. 14:11

Det kunne godt være det var en god idé :-)

... og så synes jeg godt nok SKAT er nogle cowboy'er. Siden hvornår har det været meningen med forvaltningslovens vejledning- og oplysningspligt at opkræve et gebyr hvis det de siger også skal passe?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)