Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prisfastsættelse og psykologi

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er ikke sikker på om, Amino er det rigtige forum for mit spørgsmål, ej heller om det er placeret i den rigtige kategori, skulle det ikke være tilfældet, kan det være der er en venlig moderator, der kan rette fejlen.

Hvorom alting er, har jeg i forbindelse med min hobby mange hi-fi- og av-apparater stående, som jeg sælger videre på nettet. Disse skal selvfølgelig prissættes, og det er heri kimen til mit spørgsmål ligger. For hvor stor en rolle spiller psykologi i den forbindelse? I supermarkedet ser man jo altid, at varen koster eksempelvis 9,95,- istedet for 10,-. Når jeg så skal fastsætte prisen på eksempelvis en cd-afspiller, ville jeg så få mere respons ved at sælge for 7800,- istedet for 8000,-?

Jeg ved godt, at mit konkrete eksempel intet har med iværksætteri at gøre, men jeg tænkte, at forholdet mellem psykologi og prisfastsættelse må være alment gyldigt, hvad enten man sælger hi-fi produkter eller driver en webshop. Således vil svarene, også kunne bruges af Aminos kernebrugere.

Mvh.

Morten. 

Tilmeldt 3. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 15:25

Jeg lytter(læser) med her :)

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 15:30

Hvis du sælger på dba etc. så skal du ikke ud i psykologi for at fastsætte dine priser, folk prutter alligevel priserne ned de steder.

Det du skal undersøge er om der f.eks. er nogle søgeparametre med priser der f.eks. hedder intervaller på 5.000-9.999 hvis din vare så koster 8000 er det ligemeget om du skriver 8000 eller 7999 men hvis den koster 10.000 kan det måske betale sig at sætte den til 9.999 hvis man går udfra at flere søger i denne kategori

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 16:08

Når jeg handler på nettet kigger jeg allerførst på billedet af varen og beslutter mig herefter for om jeg gerne vil have den eller ej. Det er kun hvis prisen er helt hen i vejret jeg vælger ikke at gøre det. Men i bund og grund handler det nok mere om hvem er din målgruppe? Hvem skal købe dine varer? Og tænker de på at det skal være tilbudsvarer eller bare en god handel? Hvis du sælger luksus varer er det nok ikke en god ide.

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 7. Oct 10
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 16:56

Hej Morten

Rigtig godt spørgsmål! Nu går jeg på handelsskolen, og der har vi fået at vide alle steder at lige meget hvad så viser alle undersøgelser at en psykologisk prisfastsættelse har effekt. Selv om alle ved hvorfor butikker gør det, så spiller et en ret stor rolle. Men jeg vil give Mark ret i, at i din situation bør du nok kigge på prisintervallerne i søgekriterierne på de pågældende sider, og sørge for at ligge dig lavest muligt i dem :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)