Er forretningen Danmark på vej mod afgrundens rand? Jeg blev I morges en
smule provokeret af min gode veninde, da hun spurgte hvorfor jeg var så negativ
i en kommentar til en af mine andre venners opslag på Facebook, som omhandlede
en rockerleder, som hvert år kostede samfundet Kr. 600.000 og som ikke kunne udvises
af DK, fordi han har 8 børn I DK. Min kommentar hertil gik ikke så meget på
selve historien, som jo i sig selv er grotesk nok, men mere omkring den retning det danske samfund er på vej i. Det er muligt at jeg tager fejl, hvilket jeg da håber, men som jeg ser det, så er jeg alvorlig bange for vores små børns fremtid, hvis ikke vi danskere og vores politikere snart vågner op. De fleste danskere er i dag forsørget af
det offentlige system, men hvordan skal vi blive ved med at have råd til det, med en stadigt faldende arbejdsstyrke, en støt stigende procentdel af befolkningen, som skal pensioneres og når politikerne sidder på deres hænder og indfører den ene tåbelige lov efter den
anden, i stedet for at hjælpe de maaange iværksættere, som virkelig kan
generere vækst og skaffe arbejdspladser i dk? Det er heller ikke gået op for den "almindelige" dansker at vi indenfor de fleste områder, på ingen måde er hverken mere effektive eller innovative end så mange andre lande, så der er absolut intet argument for at vi skal blive ved med at få de høje lønninger vi får i DK, men så længe vores røde fagforeninger består, vil de vedvarende forsøge at trække vores lønniveau op og dermed trække flere arbejdspladser ud af landet. Om få år har vi formentlig stort set kun vores servicefag tilbage i dk, men selv da vil folk sidde og være sure på regeringen over at de ikke kan få arbejde, for "det kan da aldrig være min skyld at de danske virksomheder ikke kan skaffe arbejde" og "Det er sgu da oz for dårligt at de bare ansætter billig polsk arbejdskraft" osv osv osv Og de få mennesker der
har succes i DK og som formår at tjene gode penge, dem dyrker vi ikke som
"idoler" og ser op til, ligesom man gør i mange andre lande, nej de skal
bare straffes og betale noget mere i skat og ja, så er de forresten oz nogle
blærerøve og hvad skal de da oz med så mange penge og så stor en bil og hvorfor
deler de da ikke nogle af deres penge ud til andre og og og ;-) Ja, sådan kunne jeg blive ved. For mig at se er der absolut intet der tyder på at DK ikke fortsætter det styrtdyk vi er igang med, men så længe folketinget er fyldt med akademikere der absolut ingen erhvervs-erfaring og -forståelse har, så bliver det desværre nok ikke anderledes... Lad os se om 10-20 år hvor langt nede af rangstien dk så er. Jeg tror at vi er laaangt nede ifht andre lande. Så ja, man kan godt kalde dette "statement" for negativt, men det synes jeg faktisk ikke selv at det er – tværtimod, så er det mere en konstatering. Jeg har virkelig prøvet at finde lyspunkter i den udvikling, eller mangel på samme, vi er igang med, men jeg synes dælme at det er svært at få øje på dem. Jeg ønsker bare at nogle flere danskere ville tage skeen i egen hånd og lade være med at sidde hjemme og vente på at tingene løser sig selv, for det gør de som regel ikke :-) Og ja, nu ved jeg
godt at du måske sidder og tænker om jeg da virkelig tror at det bliver bedre i
Thailand og hertil vil jeg sige, nej, det gør det måske ikke, men så kan jeg da til gengæld glæde mig over varmen og de fantastisk søde og imødekommende mennesker derovre Og til spørgsmålet om "MS Denmark" er ved at synke, så er svaret nok nej. Så galt går det såmænd nok ikke, men jeg kan ikke skjule min bekymring for den udvikling vi er igang med og jeg tror ikke at der er nogen som helst tvivl om at mange af os danskere kommer til at ændre levestandard på sigt og ej heller at den krise vi pt er i, kommer til at vare mange år endnu. Vent bare til boligomkostningerne kommer til at stige oveni i en formentlig stadig stigende arbejdsløshed... Nå og hvad vil jeg så
egentlig med dette indlæg? Egentlig ikke så meget. Min beslutning er taget, men
det ærgrer mig da rigtig meget at mit fødeland er på vej i den retning som det
er, så jeg håber da virkelig at jeg tager fejl i min ovenfor beskrevne
antagelse og nu har jeg fået afløb for min frustration, så nu skal jeg nok blive den glade cowboy igen og I behøver ikke engang at være enige med mig Ha en fantastisk aften!
|
Vi er ved at blive en del af verden. Hidtil har vi levet lidt afsondret i et hjørne - det har globaliseringen ændret på.
Det danske samfund vil med tiden tilpasse sig de nye realiteter, men al forandring vil til alle tider blive mødt med modstand. Man ved hvad man har (om det så er en førsteklasseskahyt på Titanic) man ved ikke hvad man får.