Jeg har nemlig tænkt på om det kunne være muligt at bruge sin kunde som affiliate og på den måde gøre brug af kundens sociale netværk for at skaffe kunder til sin webshop.
Jeg tænker kan man give kunden en økonomisk belønning for at for at hans venner også godkender et køb i ens webshop? og evt give lidt rabat til vennen for han ikke føler sig udnyttet.
Jeg har stillet mig selv følgende spørgsmål og det kunne være interessant at hører hvad i mener!
1.Hvad kan øge folks interesse i at anbefale et bestemt
produkt?
2.Hvordan får man hele verden til at blive sælger af ens
produkt?
3.Hvordan kan vi effektivt bruge "ven til ven" markedsføring som reklamemedie?
Hvis du kender programmet Dropbox så har man her mulighed for at invitere en ven, på den måde kan man optjene yderliger 250MB men ligeledes får vennen også 250MB.
Man kunne jo forestille sig lignende scenarie hvor det ikke nødvendigvis er 50/50.
Man skal bare passe på at det hele ikke ender i pyramidespil hvor venners venner ogås får rabat ved køb osv. osv.
Hvis du kender programmet Dropbox så har man her mulighed for at invitere en ven, på den måde kan man optjene yderliger 250MB men ligeledes får vennen også 250MB.
Man kunne jo forestille sig lignende scenarie hvor det ikke nødvendigvis er 50/50.
Man skal bare passe på at det hele ikke ender i pyramidespil hvor venners venner ogås får rabat ved køb osv. osv.
Ja, men hos dropbox skal dine venner ikke købe noget, det er hele forskellen.
Ligeså snart at venner begynder at anbefale noget til deres venner fordi de får noget for det, går det helt galt! Den er også tit nem at gennemskue.
Men hvis du kan få folk til ligesom at være "den første" som finder din butik, og du levere en rigtig god service og produkt, så vil folk endda gøre det helt gratis! Det skal være ligesom, "når man skal fortælle ens venner, om den her super gode restaurant"!
Levere en god service, så fortæller dine kunder det gerne til sine venner gratis!
Kevin Simper // Cykelrytter på fuldtid; Nørd på halvtid!
Jeg kender godt til Dropbox. Jeg vidste dog ikke det med de optjente 250MB smart lavet for en virksomhed som deres.
Kunne man forstille sig noget lignende bare i en webshop hvor man f.eks. sælger et fysisk produkt?
Det er en god og vigtig betragtning med pyramidespil. Jeg vil dog mene at der ikke er tale om pyramidespil så længe både vennen og den anbefalende får noget ud af det, og så længe den anbefalende kun tjener på første led og ikke anden led (vennens ven).
Systemet danner en unik affiliateurl til køber, efter endt køb. Via et mellem link der opsamler data om, hvem, tidspunkt, ip, viderestiller den til et facebook share links, der igen 'share' et affiliate/sporings link for forbrugeren. Ex
Burger X har købt noget i din webshop. Via et link kan han dele din webshop på facebook. Kommer der en kunde via dette link, så kan du spore Burger X, og give ham en belønning. Du kan sagtens lave en dynamisk belønning.
Du får også mulighed for at opsamle data om antal shares, samt antal køb via disse shares.
Jeg kan se hvad du mener. Det er det med moralen i det.
Det var også derfor jeg tænkte at vennen også kunne få en rabat.
Et senarie er at den anbefalende kun tjener på sine venner og kun selv får noget ud af det.
Et andet senarie er at den anbefalende lægger armen om sin ven og siger:
"Jeg har købt en bog hos bog.dk de havde god service og gode priser. Hvis du køber den nye Harry P hos dem kan jeg skaffe dig 30 % rabat og jeg tjener selv 20 kr på det"
Jeg kan godt se din pointe spørgsmålet er bare om den kan kringles
Det lyder som et spændende system og rimeligt effektivt med viral markedsføring osv. Det system du skriver om er det noget der allerede findes og som jeg kan gøre brug af nu eller er det bare en ide til hvordan det eksempelvis kunne gøres
Det skal jo bygges ind i et allerede fungerende shop system. Men grundlæggende er der ikke meget arbejde i det, så en etableret butik vil nemt kunne udvides.
Du kan sikkert finde moduler der minder om dette allerede, til Magento o.s.v. Uden jeg dog ved noget om det.