jeg har den seneste tid importeret en del elektronik/lys til mig selv privat, og vil lige høre om hvad der er VIGTIGT at SÆLGER/AFSENDER gør/noterer osv, når de sender pakker til et DK reg firma med CVR nummer..
Men hvad skal de ydermere notere, hvordan , hvorfor og hvorledes, for at alt komemr itl at spille ?
Hvad med rekl. varer, hvor sælger/fabrikken fx sender nye varer som erstatning for varer der er defekte... Hvad og hvordan kan man sikre sig at man ikke bliver afkrævet den danske moms af varer der udelukkende sendes til mig/firma, som ERSTATNING for defekte varer... og altså er "Gratis" og ikek omfattet af moms eller gebyrer ?
Vil man altid skulle betale det admin. gebyr til hhv post/dhl osv, når de afleverer pakken, aunset om man modtager nye varer eller rekl. varer ?? |
Kære Apfolmer
Sikke en masse hygge spørgsmål - men lad mig starte fra en ende af :)
VIGTIGT at SÆLGER/AFSENDER gør/noterer osv, når de sender pakker til et DK reg firma med CVR nummer.. Men hvad skal de ydermere notere, hvordan , hvorfor og hvorledes, for at alt komemr itl at spille ?
Det er vigtigt at fragtbrevet er anført korrekt fra afsender side af - tilmed SKAL afsender lægger en faktura med som tolderne skal bruge til indfortoldning ellers kan du risiker at den sidder fast i tolden her hjemme og tolderne er ligeglad med det tager flere dage. Fakturen skal være på engelsk og 100% korrekt med priser og hvad der tilhøre på en alm faktura.
Hvad med rekl. varer, hvor sælger/fabrikken fx sender nye varer som erstatning for varer der er defekte... Hvad og hvordan kan man sikre sig at man ikke bliver afkrævet den danske moms af varer der udelukkende sendes til mig/firma, som ERSTATNING for defekte varer... og altså er "Gratis" og ikek omfattet af moms eller gebyrer ?
Du kan ikke 110% undgå at blive opkrævet told og mons men hvis du får afsender til at skrive med stor skrift på invoice følgende tekst undgår du alm told og mons beskatning på varerne og i langt de fleste tilfælde helt told og mons.
"Only for customer - Not for resale - Replace parts"
Vil man altid skulle betale det admin. gebyr til hhv post/dhl osv, når de afleverer pakken, aunset om man modtager nye varer eller rekl. varer ??
Transport firmaet er ligeglad med om hvad det er - de lever af at fragte varer frem og tilbage. Det admin gebyr du snakker om i forbindelse med indfortoldningen som der bliver opkrævet er hos de fleste transportør et standart gebyr for at indfortold varerne fra dig (kaldt import gebyr) hvilket altid vil være det samme - men du vil blive opkrævet mindre i told hvis du anføre overstående tekst
Håber det er svar nok ellers må du fyre løs igen :)
Take care
Rune