Jeg har udtænkt et koncept, der har med stickers og gøre - altså klistermærker. I den forbindelse søger jeg kontakt til trykkerier, der kan levere i små oplag og trykke på kort tid. Med små oplag mener jeg omkring 50-100 stk. (nogle i større oplag) og kort tid er noget med to dage. Der skal trykkes fra godkendte skabeloner, så de to dage er "effektiv trykketid".
Jeg ser gerne, at en samarbejdspartner kan levere så godt som alle typer stickers - vinyl, papir, flerfarvet, kantede, runde, små, store, laminerede, udstansede, osv. - men jeg kender ikke meget til processen fra godkendt fil til tryk, så jeg håber nogen kan fill me in. (hvad kræver det af maskineri, efterbehandling osv.) Disse ting vil jo i høj grad være afgørende for, hvordan økonomien bliver.
Lad mig høre om der er nogen er på sitet eller I kender nogle der kunne have interesse i dette samarbejde.
jeg tror at du får svært ved at finde en leverandør der kan levere på så kort tid, selv om det er "effektiv trykketid". Det er stadig meget kort tid. Du skal tænke på at der skal laves film, råmaterialer skal fremfindes/fremskaffes, trykning, tørring og efterbehandling.
Vi kan kun trykke stickers på 2 dage hvis vi har færdige film og råmaterialerne er hjemme. Ellers en uge.
Det er værdifuldt for mig, at du kommer med sådanne input. Jeg har netop ikke overblik over, hvilke processer det indebærer, at få trykt stickers - sådan i detaljeniveau. Lad mig lige prøve med et konkret eksempel:
Jeg har en korrekturlæst fil klar til tryk. Af denne skal der så laves en film (en trykskabelon), som kan bruges til at lave x-antal stickers. Dette tager lidt tid (når vi her også tager højde for, at et trykkeri ikke smider alt hvad de har i hænderne, bare fordi der kommer en ordre på 50 stickers ind af døren) :-) Når denne er lavet, så er leveringstiden primært afhængig af materialesituationen - korrekt?
Hvis der er lavet film til den pågældende sticker og jeg så skal have den trykt som lamineret sticker (altså så den er modstandsdygtig overfor fugt/rengøringsmidler) og med klister, der ikke er permanent (den skal være nem at fjerne - ikke sådan en der efterlader en hvid "papirshinde", når man prøver at fjerne den). Hvor lang tid snakker vi så? Og hvad er processen?
Det er meget afhængigt af udstyr og deslige, hvor hurtigt der kan produceres klistermærker. Jeg kan eksempelvis godt lave 200 klistermærker (afhængig af størrelsen naturligvis) på hvid selvklæbende folie på 2 dage inkl. tørretid, men jeg trykker også på en ecosolvent printer. I de 2 dage tager jeg så ikke ansvar for eventuelle inkompetente speditionsfirmaers evne til at fragte skidtet :-P
Hvor store er dine klistermærker? Skal de konturskæres efter særlige former? Hvordan leverer du trykfilerne? Dette har noget at sige for både produktionstid og levering.
Dato: 27-02-2007 09:27:04 Forfatter: Nippr Hej Bent Jeg har en korrekturlæst fil klar til tryk. Af denne skal der så laves en film (en trykskabelon), som kan bruges til at lave x-antal stickers. Dette tager lidt tid (når vi her også tager højde for, at et trykkeri ikke smider alt hvad de har i hænderne, bare fordi der kommer en ordre på 50 stickers ind af døren) :-) Når denne er lavet, så er leveringstiden primært afhængig af materialesituationen - korrekt?
Korrekt, men de fleste trykkerier har vinyl hjemme til mindre opgaver.
Hvis der er lavet film til den pågældende sticker og jeg så skal have den trykt som lamineret sticker (altså så den er modstandsdygtig overfor fugt/rengøringsmidler) og med klister, der ikke er permanent (den skal være nem at fjerne - ikke sådan en der efterlader en hvid ''papirshinde'', når man prøver at fjerne den). Hvor lang tid snakker vi så? Og hvad er processen? Tak!
I de fleste tilfælde 3-5 dage.
Alm. serifrafitrykte vinylmærker holder til vind og vejr (og alm. rengøringsmidler)
Hvis du skal have en sticker der er nem at fjerne skal der blot vælges en vinyl med ikke-permanent klæber.
Til nogle opgaver (f.eks. gulvreklamer ) skal der køres en laminat oven på trykket, for at gøre den ekstra holdbar.
Der er også muligt med printede stickers hvor der er flere muligheder for holdbarhed (f.eks. 12-24-36 mdr.) .