Hej Amino'er
Jeg har et lille spørgsmål, som jeg simpelthen ikke kan finde svar på. Så mit sidste håb er at i måske kan hjælpe, (Det plejer i :)) Jeg importerer i dag varer fra USA, og alt kører efter bogen. Er registreret i Danmark som import firma og betaler import moms. Nu er der så et firma i norge som ønsker at handle igennem mig, men jeg forventer så at alle varer sendes direkte til Norge fra USA, og at varene slet ikke kommer til danmark(er det ikke nemmest/billigst og mest korrekt??), hvilke regler gælder der så for mig som firma??? Som jeg kan forstå på min kunde, er det ordre i størrelsen af 10.000kr om måneden. Som bonus, ved man så hvad min kunde skal betale til de norske myndigheder. Der er tale om varer som i hvertfald i danmark er toldfrie (mineral makeup)
Med venlig hilsen Cabrina Puremakeup |
Hej Carina
Dejligt spørgsmål :)
Lad mig tage dem fra en enden af.
Nu er der så et firma i norge som ønsker at handle igennem mig, men jeg forventer så at alle varer sendes direkte til Norge fra USA, og at varene slet ikke kommer til danmark(er det ikke nemmest/billigst og mest korrekt??),
Det er korrekt det er langt den billigste måde at gøre det på - i transport sprog er det produktet cross-trade du skal bruge som er en transport fra et land til et andet land men hvor det ikke kommer forbi Danmark.
hvilke regler gælder der så for mig som firma???
jeg er ikke helt med på hvad du mener af "regler". du skal stadig betale for transporten og de omkostninger ved mindre andet er aftalt med køber i Norge. hvilken Incoterms bruger i? der er ikke noget forskel på cross trad import fra alm import det eneste er at det kun skal indfortoldes i Norge og ikke osse Danmark som "normalt" import. Hvad de skal betale for i fortolding i Norge kan du kun få at vide hvis du beder din køber om at kontakte toldmyndigheder i Norge med præcis detaljer omkring godset - så vil de Norske myndigheder være istand til at give dem en korrekt indfortoldnings procentsats.
De kan sagens være toldfrie eller have en toldværdi på 0 i DK men ikke NO. de svinger fra land til land og da Norge ikke er med i EU vil det med stor sikkerhed ikke være det samme som i DK.
En side bemærkning vil være at din speditør vil kunne give dig de samme svar som mig på dette - de er sgu så kloge at de kan undvære hoved :)
Håber du kan bruge svaret :)
Rune