Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansøgning af virksomheds navn?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej søde aminoer!

Jeg er i gang med at starte min egen virksomhed som tilbyder identitets design. Men der er noget som holder mig lidt tilbage, så håber i kan hjælpe mig lidt.

Sagen er den, at jeg har et navn til min virksomhed. Men kan se, at der er et amerikansk firma som anvender navnet allerede (domæne med .com) - .dk er frit som domæne. Så mit spørgsmål er, om jeg kan ansøge om navnet til brug her i Danmark - og hvis ja, hvor skal jeg henvende mig? 

 

På forhånd tak :)

Mvh Jing Pang

Fra Struer
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jing

Mig bekendt er det et spørgsmål om, om firmaet har rettigheden til navnet, kun logoet eller slet ikke har søgt nogle rettigheder. Hvis de i så fald har rettighederne - har de dem så også her i Europa. Et godt sted at starte vil være her http://www.rettigheder.dk/index.php

Håber det hjælper dig på vej.

Med venlig hilsen

Thomas

Sportsstuff.dk - stort udvalg af badehætter

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Tusind tak for svaret, jeg fandt også en side med lignende informationer :) men jeg takker og bukker! 

Mvh

Jing Pang

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jing, du kan sagtens vælge dit navn her i Danmark uafhængigt af, om et amerikansk firma har samme navn i USA. Det er først, hvis det amerikanske firma etablerer en afdeling her i DK og anvender samme, SÅ kan du ikke bruge navnet.

Du kan sagtens kalde dit firma Jing og have jing.dk selvom der er et firma i Sverige med samme navn og jing.se og et firma i USA med samme navn og jing.com.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Poul,

Er det virkelig rigtigt? Jeg har læst noget om, at man kan komme ud for at udenlandske firmaer har rettigheder over flere lande. Smile Så lige det forvirrer mig en del.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, så er det fordi, de har købt mønsterbeskyttelse eller andet her i Danmark, ikke fordi de har rettigheder til noget blot fordi det er deres navn. Det navn, du vil anvende, skal du undersøge hos de danske myndigheder. Læs på eogs.dk. Der er et link til noget med nyt navn:

http://www.eogs.dk/sw25508.asp

Der var en gang en pølsevognsejer i København - det var vist endda ved Nørreport Station. Han hed noget i stil med MacDonald, så han navngav sin pølsevogn MacDonald's, og det hidsede McDonald's-kæden sig rimeligt meget op over. Men retten gav manden lov til at kalde pølsevognen for MacDonald's, fordi det vitterlig var hans navn! Næse til McDonald's!

Jeg husker ikke alle detaljer i historien, og det er jo osse lige meget, for det handler om navnet til dit firma. Check med dansk lovgivning og blæs på, om nogen hedder noget lignende i andre lande. Der kan selvfølgelig komme noget ind med EU lovgivning, men ikke med USA lovgivning.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er dejligt med gode eksempler haha, og man må da give pølsemanden, at han har været modig! 

Jeg tror også jeg kan anvende navnet, netop fordi jeg vælger at benytte mig af .dk domæne. Så vidt jeg ved, er det underlagt andre regler når det er .com .net .biz ovs. Jeg havde bare brug for at få det understreget af folk, som har mere forstand på det end jeg selv, trods alt den læsning på nettet. Men jeg vil meget gerne sige TUSIND TAK for dit meget detaljerede og brugbare svar! Der er virkelig meget research arbejde i opstarts perioden, pyyyh, så det er heldigt man har aminoer som kan hjælpe en lidt på vej  Cool 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)