Hvis ejeren i det selskab jeg hjælper med bogføring (min søn helt enkelt) har været i udlandet, er der jo to satster - 195 kr for logi hvis ikke der er hotelregning og 455 kr til mad og småfornødenheder (reduceres 15% hvis der er morgenmad inkl. på hotellet)
Her er spørgsmålet: Kan jeg så bare udbetale disse 455 kr per dag når han selv har stået for maden - som skattefri udbetaling - og bogføre dem i debet på en driftskonto jeg har lavet med navnet skattefri godtgørelse rejser kost/småfornødenheder?
Hvis han så ikke ønsker at tage dem ud (for at give selskabet bedst mulig start) kan jeg jo bare hæve dem til ham og sætte beløbet (i første omgang bare nogle få tusinde kroner ind igen som privat indskud - så har han dem jo i alle fald skattefrit anbragt.
Korrekt tænkt?
venligst
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja, det er helt korrekt tænkt. Du behøver ikke at hæve dem og sætte dem ind igen, du kan bare bogføre direkte: Debet: Rejseudgifter, kredit: Mellemregning (eller privat indskud).
Selvom det er et gammelt indlæg håber jeg ikke det gør noget jeg stiller spørgsmålet alligevel da John stadigvæk virker til at være aktiv.
Hvad er årsagen til at du vil bogføre det skattefrie fradrag på en konto i firmaet "skattefri godtgørelse rejser kost/småfornødenheder"?
Er det skattefrie fradrag ikke et privat anliggende og fradraget har derfor ikke noget med firmaet at gøre og pengene kunne blot udbetales som løn og derefter indskydes som privat igen, da fradraget er privat og bliver modregnet i al indtægt?
Er det blot for selv at have overblik over hvad pengene er trukket ud til i firmaet?
Grunden til at jeg spørger er for at sikre mig at jeg har forstået korrekt at fradraget er privat og der derfor ikke er noget der skal bogføres i firmaets regnskab.
det er et ApS hvor man kan udbetale skattefri kost - og skattefri kørselsgodtgørelse - til en lønmodtager/direktør forudsat han har en i forhold til beløbet - relevant løn - modsat personlig virksomhed hvor det er som fradrag
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER