Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan JEG kræve et domæne hvis jeg starter virksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Hvis domænet (fiktivt) superfirma.dk er optaget. Domænet bruges til at sælge snørrebånd, og selvom der står et firmanavn på siden, er der ikke angivet noget CVR nummer, og firmanavnet er ikke registreret hos CVR - ligesom at der ikke findes et firma med et lignende navn på den angivne adresse.

Hvis jeg registrere en virksomhed ved navn Superfirma ApS eller Superfirma v/Morten Simonsen

Kan jeg så kræve domænet? - og er det bare at rette henvendelse til personen i første omgang, eller skal der en advokat ind over?

/Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22

Tror jeg bliver svært så længe, der ligger indhold på siden.

Hvis der derimod ingen indhold var eller bare redirectede til noget irrelevant var det en anden sag.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:24

Hvis du har domænenavnet registreret som varemærke har du en teoretisk chance for at overtage domænenavnet.

Men du kan næppe få det registreret som varemærke når der findes et firma ved samme navn.

Derudover er det seriøst dårlig stil og efter min personligt opfattelse et hul i lovgivningen at det i det hele taget er muligt at lave det stunt og slippe igennem med det i domæneklagenævnet.

Hvis du så endelig måtte slippe igennem med det, så vil det domæne få så meget negativ omtale i pressen at du nok må forvente at folk der googler navnet vil få en rigtig dårlig smag i munden ved tanken om at handle med dig.

Prøv f.eks. at google "orango"

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 12:25

NETS havde meget lille succes, da de forsøgte at overtage www.nets.dk, fra Sten Axelsen, der driver et lille webdesign-firma uden CVR nummer. Det endte med en decideret hetz imod dem, en dyr advokatregning, og stadig intet domænenavn.

Så med mindre du kan overtale ejeren af superfirma.dk til at sælge domænet til dig, står du ret dårligt i kampen for at overtage det.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 12:28

Det vil være meget svært og dårlig stil, bare fordi du synes dit navn passer bedre end hvad der bruges til domænet.

Så må du enten op med pengepungen eller finde et andet.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 12:30

Der er også en historie her der giver god indsigt i rettigheder omkring domæner:

http://www.comon.dk/nyheder/arla-maser-drilsk-domaene-ejer-1.138621.html

Der mister han rent faktisk domænet efter 9 års ejerskab. Men det er også en speciel case - der ændrer han jo rent faktisk indholdet af domænet for at chikanere dem der forsøge at erhverve det fra ham.

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 12:39

Hej Morten

Selv hvis du registrerer navnet, som et trademark - giver det dig ikke bare ret til at overtage domænet. Det kommer an på hvilke grupper du registrerer indenfor, tidspunkt for registrering osv. Bringer dette op fordi trademark blev nævnt i et tidlige indlæg, som en evt. mulighed.

Hvis domænet er vigtigt nok for dig - så ville jeg gøre, som Lasse nævner...

Op med pengepungen - at forsøge at overtage domænet "gratis" bliver en lang kamp - hvor du ikke har rart mange garantier for at du rent faktisk vinder.

Fordi hvis du vender det om og spørger dig selv - ville du så selv "bare" slippe domænet uden videre "kamp" fordi en anden mente han havde mere ret til domænet end du selv?

- Kasper

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:43

tag kontakt til ejeren og forhandl dig frem til en fornuftig pris med ham. alt andet er dårlig stil

Nyt Projekt - www.celestina.dk

Kvalitets smykker på nettet.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:48

Kasper Schademan:

Selv hvis du registrerer navnet, som et trademark - giver det dig ikke bare ret til at overtage domænet. Det kommer an på hvilke grupper du registrerer indenfor, tidspunkt for registrering osv. Bringer dette op fordi trademark blev nævnt i et tidlige indlæg, som en evt. mulighed.

Så vidt jeg husker vandt Orango ellers netop da de havde et varemærke der dækkede navnet... på trods af at dette var oprettet netop med det formål at snuppe domænet.

De trak sig senere fra sagen da ejeren af domænet ville tage sagen i retten.

Det eneste de fik ud af sagen var en lang næse og en masse dårlig omtale..

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 18:25

Anders Christensen:

Kasper Schademan:

Så vidt jeg husker vandt Orango ellers netop da de havde et varemærke der dækkede navnet... på trods af at dette var oprettet netop med det formål at snuppe domænet.

De trak sig senere fra sagen da ejeren af domænet ville tage sagen i retten.

Det eneste de fik ud af sagen var en lang næse og en masse dårlig omtale..

Hej Anders

Det jeg mener er at man skal ikke regne med at "bare" fordi man opretter et varemærke (Læs bruger en masse tid, energi og penge på at oprette et varemærke) at man så er berettet til et domæne.

Med bare mener jeg egentlig - Du kommer nok til at skulle føre en retssag eller en pokkers god argumentation for at få det.

Det i min verden er at putte for mange "æg i samme kurv"

Siger ikke at det ikke kan lade sig gøre - siger blot at det kan blive en større kamp end man forventer. Dermed bør man vel lige overveje om det virkelig er den kamp/ sats værd.

I Orango sagen forsøgte de sig vist med flere argumenter end varemærket for hvorfor de mente de var mere berettiget end Peter Vejleborg. Det lykkes, som du siger ikke og dermed er min pointe den samme - Jeg ville ikke satse på at overtage et domæne sådan ;o)

- Kasper

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)