Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder ved midlertidig ændret arbejdsplads

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,
Da vi står og skal åbne en butik i den anden ende af landet, har vi  brug for at nogle af medarbejderne arbejder i den nye butik i en periode på 1-2 uger. Det primært vil være timelønnede vi får til at forberede butikken.

Men hvad er reglerne for hvad de skal have af godtgørelse for midlertidigt at arbejde væk fra hjemmet? Er der nogen regler for at vi skal sørge for indkvartering, madpenge (Diæter) og transport?
Transport og indkartering vil vi selvfølgelig dække alligevel, men hvad med diæter? og er der egentlig nogen regler for at vi SKAL stå for transport og indkvartering?

Mvh

Martin

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 18:14

Hej Martin

Der er flere forhold der gør sig gældende for at du kan få et entydigt svar. De forhold der kan være af betydning er:

• Hvad har I aftalt (se i ansættelsesaftalen)
  • Er ansættelsen omfattet af kollektiv overenskomst og havd siger denne
  • Hvilket ansættelsessted har i aftalt jf. ansættelsesaftale.

Afhængig af dine svar på dette vil der være forskellige svarmuligheder.

Jeg ville dog overveje at betale for transport, indkvartering og så udbetale diæter til den meromkostning det ville være for medarbejderen, at skulle spise ude (vær obs. på statens takster).

Hvis du har aftalt at arbejdspadsen er hele DK vil du antageligt kunne komme uden om en del af ovenstående, medmindre du har overenskomst, hvoraf reglerne evt. vil fremgå.

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

Tilmeldt 26. Apr 10
Skrevet kl. 19:29

Hej Kim,

Mange tak for hurtigt svar.

Arbejdsstedet er ifølge kontrakten i Sønderborg.
Kontrakten henviser til HK butik overenskomsten fra 2007, men jeg syntes ikke umiddelbart der står at man SKAL betale noget.

Mvh

Martin

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 20:48

Hej Martin

SÅ fandt jeg noget der kunne bruges. Jeg huskede forkert det var i funktionærloven, der står noget om dette:

§ 9. Såfremt en funktionærs arbejde i arbejdsgiverens tjeneste medfører udgifter til rejse, ophold uden for hjemstedet o.lign., har funktionæren krav på, at alle nødvendige udgifter hertil bæres af arbejdsgiveren, og denne er pligtig at yde funktionæren passende forskud til afholdelse af disse udgifter. Dette gælder også, hvor de nævnte udgifter ifølge aftale udredes af aftalt løn eller provision, men det stedfundne salg ikke muliggør dækning af sædvanemæssige omkostninger.

Transport må så være:

• offentlig efter regning
  • kørsel egen bil efter statens takster

Overnatning må vel være en konkret vurdering. Hotel eller vandrehjem efter nærmere aftale.

Fortæring efter regning eller takster. Her kan du evt. anvende statens takster.

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/ligningslov.html

Kan dette måske bruges.

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk

Tilmeldt 26. Apr 10
Skrevet kl. 21:06

Hej Kim,

Mange tak for hjælpen, det var lige præcis det jeg søgte. :)

Fortsat god søndag.

Mvh

Martin

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)