Hej Amino's Jeg bliver simpelthen til at få nogle ting på plads mht. mit regnskab. Jeg har et lille firma hvor jeg sidste år havde 5 indtægts fakturaer og 6 udgifts fakturaer. De to samlede beløb giver et lille overskud på 1000,- Jeg bruger Smart-Regnskab til orientering.
Tre ting.
Håber nogle vil hjælpe med mine spørgsmål.
Med bedste hilsner Mikkel.
|
CycleWorks:Alle mine udgifter mener jeg at jeg kan trække fra i regnskabet (annoncering, webhotel m.m) De figurer naturligvis i regnskabet som minus poster. Men hvad så herefter.... Jeg mener, det er jo klart de bliver trukket fra i regnskabet da de er minus poster. Kan nogle forklarer mig hvordan det fungerer??
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så lad mig endelig høre, hvis jeg ikke giver dig et fyldesgørende svar.
Det er ikke alle udgifter som kan trækkes fra.
Selvom dit firma har haft en udgift, så kan det godt være, at udgiften skattemæssigt ikke kan trækkes fra i firmaet.
Det er eksempelvis gældende for repræsentation, hvor du kun kan trække 25% af udgiften fra i skat. Resten af beløbet (75%) skal betragtes som en privat udgift.
Gebyrer fra skat kan således heller ikke fradrages.
Der er rigtig mange forskellige udgifter, som ikke kan fradrages skattemæssigt.
CycleWorks:Momsregnskab! Når jeg modtager eller betaler moms til skat, hvordan skal det figurer i regnskabet. Jeg har som default i programmet 3 kontier der hedder henholdsvis hedder: Udgående moms, indgående moms og momsafregning. Forskellen på de to første ved jeg godt hvad er. Men skal ud/ind moms eller momsafregning bruges som konti?
Når du i løbet af momsperioden har bogført dine bilag på konti for købsmoms og salgsmoms, så modposterer (nulstiller) du ved periodens afslutning de to konti, og flytter saldoen til momsafregning.
Når du modtager/betaler din moms på banken, så er beløbet svarende til saldoen på momsafregning, som dermed nulstilles.
CycleWorks:Overskuddet skal jeg vel bare betale normal skat af.
Ja, resultatet i din virksomhed taster du ind i rubrik 111 (overskud) eller 112 (underskud), og dette beløb vil du skulle betale AM-bidrag og skat af.