Hej alle sammen. Jeg håber at nogen kan hjælpe mig. Jeg står med det dilemma. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg er begyndt at designe produkter. Jeg har indenfor den sidste tid fået muligheden for at samarbejde med en kammerat der har nogle ressourcer som er værdifulde for mig. Heriblandt netværk og økonomi. Jeg har nu designet en af hans idéer, og vi er ved at være der hvor vi skal finde ud af hvordan vi fortsætter vores samarbejde. Det ligger i kortene at vi omdanner mit enkeltmandsfirma om til et ApS, som vi deler 50/50. Og derefter registrerer designet igennem ApS'en. Men jeg så gerne at jeg i hvert fald foreløbig beholdt mit enkeltmandsfirma og bare lavede en kontrakt med min makker, hvor vi underskriver at vi deles om rettighederne på designet. Vi har planer om at sælge designet igennem en licensaftale med fabrikant. Ville det kunne lade sig gøre lovmæssigt at lave sådan en kontrakt os imellem og så senere sælge en licens til tredjepart. Og hvis det kan lade sig gøre, er det så bare for bøvlet?
Håber der er nogen der har været i en lignende situation er kan fortælle mig, hvad der er muligt. |
Jeg vil mene i skulle snakke med en advokat om det, skal i under alle omstændigheder uanset om i laver et aps eller deler nogle rettigheder.
Skal man være flere om og starte noget, så er der ingen vej uden om en kontrakt.
Så er der altid nogle retningslinje at gå efter hvis i vælger og gå hver til sit, eller bliver uenige.