Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiver/Passiver

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan kan tallene i aktiver og passiver (næsten) altid være helt ens når man kigger regnskaber igennem , under balance?

Som jeg har forstået det er aktiver det du besider eller har til gode, og passiver er det du skylder.

En kort simpel forklaring ville hjælpe en del.

På forhånd tak,

Lucky Charm

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:39

Saxis kan du nu på 5 minutter oprette en salgsannonce, med salg af restlager, varepartier eller inventar. Du vil blive kontaktet af vores købere helt automatisk. 
Opret en salgsannonce her og find købere til dine aktiver for kun 99 kr. pr. måned (tilbuddet gælder i en begrænset periode.)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 15:55

Lucky Charm:

Hvordan kan tallene i aktiver og passiver (næsten) altid være helt ens når man kigger regnskaber igennem , under balance?

Som jeg har forstået det er aktiver det du besider eller har til gode, og passiver er det du skylder.

En kort simpel forklaring ville hjælpe en del.

På forhånd tak,

Lucky Charm

Det er simpelthen principperne i det dobbelte bogholderi.

Hvis der er forskel på aktiver og passiver er det fordi resultatet ikke er indregnet i egenkapitalen eller fordi bogføringen ikke balancerer.

Hvis du bruger e-conomic sørger den hele tiden for at indregne resultatet for den åbne regnskabsperiode i balancen, så aktiver og passiver er ens.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aktiver og passiver er altid ens, og skal altid være det.

Hvis din virksomhed ejer aktiver, så er der en gældspost på passivsiden, som modsvarer beløbet.

Hvis virksomheden "ikke har nogen gæld", så har i stedet egenkapital, som også er en gældspost - nemlig gæld til virksomhedens ejere.

Så virksomheder har altid gæld i samme omfang, som de har aktiver.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:19

Martin E. Jensen:

Aktiver og passiver er altid ens, og skal altid være det.

Hvis din virksomhed ejer aktiver, så er der en gældspost på passivsiden, som modsvarer beløbet.

Hvis virksomheden "ikke har nogen gæld", så har i stedet egenkapital, som også er en gældspost - nemlig gæld til virksomhedens ejere.

Så virksomheder har altid gæld i samme omfang, som de har aktiver.

Den er jeg med på, ligesom hvis du har momspenge liggende som venter på at blive betalt, så figurerer den som skyldig moms som passiv.

Men jeg har svært ved at se hvilke aktiver der bliver modsvaret/posteret med i passiverne.

F.eks. din virksomhed ejer fast ejendom, inventar, varebeholdninger, tilgodehavende osv.

Hvordan bliver disse modposteret i passiverne? Jeg kan jo ikke se hvordan disse ting skal blive til "gæld".

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:32

Lucky Charm:

Men jeg har svært ved at se hvilke aktiver der bliver modsvaret/posteret med i passiverne.

F.eks. din virksomhed ejer fast ejendom, inventar, varebeholdninger, tilgodehavende osv.

Hvordan bliver disse modposteret i passiverne? Jeg kan jo ikke se hvordan disse ting skal blive til "gæld".

Fast ejendom bliver som regel modsvaret på egenkapitalen og langfristet gæld. Der er sandsynligvis betalt nogle penge fra virksomhedens bankkonto, og disse penge modsvares på egenkapitalen. Resten kan være lånt i banken, hvor langt størstedelen af denne gæld er langfristet.

Inventar modsvares som regel af egenkapital eller kreditorer (kortfristet gæld).

Varebeholdninger er det samme som for inventar.

Tilgodehavende modsvares af egenkapitalen. Det er jo penge, som virksomheden ejer, men de ligger bare ikke i kassen, eller står på bankbogen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36

Egenkapitalen er udtryk for forskellen mellem aktiver og passiver.

Når egenkapitalen er positiv er det udtryk for, at aktiverne er større end passiverne.

Egenkapitalen behøver ikke nødvendigvis være gælden til ejerne, som det fejlagtigt er

nævnt andetsteds i denne tråd.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:46

Hmmm... Aktiver/passiver benævnes vist også som balancenStick out tongue

Tonny

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 00:39

Aktiver er virksomhedens "formue". Passiverne er et udtryk for hvordan "formuen" er finansieret. Så der skal altid være balance imellem de 2 sider.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)