Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrvning i Summa Summarum 3

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har under året købt en del IT udstyr som altsammen købt med mit firma DK kort, og er posteret på konto 50810(Tilgang i året Drift/inventar) og med afstemnings konto "Bank".

Nu skal jeg så afskrive 25% af total summen som er godt 22.000, men hvordan gør jeg det helt praktiskt i Summa?

Jeg har ledt og læst højt og bredt, men kan ikke helt gennemskue det. Jeg kan afskrive 25% af de 22.000 og det skal gøres på konto 50830(Akk. afskrivning af driftsmidler), men hvilken afstemnings konto skal det være på? Er det på Bank, eller har jeg lavet en fejl da jeg fra starten har registreret alle køb på afstemningskonto "Bank"?

Skal de 5500,- jeg kan afskrive, posteres i kassekladen som -5500,- på konto 50830 og afstemningskonto "Bank"?

Håber i kan forstå hvad jeg mener. Jeg er helt nybegynder med det her, og jo jeg skal have en revisor til at afslute mit regnskab, men da de er dyre og jeg ikke har mange penge, ville jeg gerne spørge jer, og ikke betale for den tid det tager at forklare mig hvordan det hænger sammen:-)

På forhånd tak.

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 14:18

Hej med dig!

Kender ikke lige Summa-sumarum´s kontoplan, men ud fra det du skriver vil jeg sige, at du skal have fundet en driftskonto, således at du får dine afskrivninger om som en udgift i din virksomhed.

Hvis jeg ikke har forstået dig ret m¨å du sige til.

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 14:39

hansherlighed:

Hej,

Jeg har under året købt en del IT udstyr som altsammen købt med mit firma DK kort, og er posteret på konto 50810(Tilgang i året Drift/inventar) og med afstemnings konto "Bank".

Nu skal jeg så afskrive 25% af total summen som er godt 22.000, men hvordan gør jeg det helt praktiskt i Summa?

Jeg har ledt og læst højt og bredt, men kan ikke helt gennemskue det. Jeg kan afskrive 25% af de 22.000 og det skal gøres på konto 50830(Akk. afskrivning af driftsmidler), men hvilken afstemnings konto skal det være på? Er det på Bank, eller har jeg lavet en fejl da jeg fra starten har registreret alle køb på afstemningskonto "Bank"?

Skal de 5500,- jeg kan afskrive, posteres i kassekladen som -5500,- på konto 50830 og afstemningskonto "Bank"?

Håber i kan forstå hvad jeg mener. Jeg er helt nybegynder med det her, og jo jeg skal have en revisor til at afslute mit regnskab, men da de er dyre og jeg ikke har mange penge, ville jeg gerne spørge jer, og ikke betale for den tid det tager at forklare mig hvordan det hænger sammen:-)

På forhånd tak.

HVIS  du bruger standardkontoplanen  så  skal   de 5500  kr   på  konto 9200  under afskrivninger  i  debet  og så   skal    du  modpostere   nede i statusdelen  på  driftsmidler

prøv  evt  og lav  et  nyt renskab  med standardkontoplanen    -  så  kan se hvorledes   hvis  du  har  lavet  din  egen  kontoplan

Tilmeldt 25. Feb 11
Skrevet kl. 14:46

Hej Kim,

Tak for hurtigt svar.

Ifg. det jag har kunne læse mig frem til:
http://www.ezz.dk/71769-afskrivning-af-computerudstyr-i-summa Post #12
Så er konto 50810 en driftskonto.

Et eksempel på en postering i min kasseklade kan være:
Navn - Pris - Afs. konto - konto
Bla - -3000 - Bank - 50810

Jeg går derfor ud fra at jeg så nu når jeg skal afskrive skal lave en postering på de 5500,- jeg kan afskrive sådan her:
Afskrvning - 5500 - Bank - 50830

Jeg ved bare ikke om det skal være 5500 eller -5500 og ved ikke om aftemnings kontoen skal være Bank. Hvis ikke jeg sætter den till "Bank" får jeg en advarsel fra Summa at kladen ikke stemmer eftersom der ikke findes en modpostering:-(

Tak for hælpen.

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 14:59

Hej igen

Jeg foudsætter, at du bruger den standardkontoplan, som findes i Summa-Sumarum og så syntes jeg, at du skal kombinerer dit eget forslag og så det svar som du får fra Ivaerksaet.

DEt betyder, at du på konto 50830 skal krediterer beløbet på de kr. 55oo. Modposten vil så i dette tilfælde være kto 9200.

Hvis du skal foretage posteringer på bank og  kasse, skal der populistisk sagt være pengebevægelser for at du kan bruge disse posteringer.

Du er velkommen til at ringe til mig, hvis du får brug for det.

www.bf-fyn.dk

Med venlig hilsen

Kim Schmidt  

Tilmeldt 25. Feb 11
Skrevet kl. 15:04

Ivaerksaet:

HVIS  du bruger standardkontoplanen  så  skal   de 5500  kr   på  konto 9200  under afskrivninger  i  debet  og så   skal    du  modpostere   nede i statusdelen  på  driftsmidler

prøv  evt  og lav  et  nyt renskab  med standardkontoplanen    -  så  kan se hvorledes   hvis  du  har  lavet  din  egen  kontoplan

Tak for svaret, det går hurtigt herinde:-)

Jeg har nu oprettet et nyt regnskab med standard konto planen og kan se konto 9200.

Kan du trin for trin guide mig til at postere 2 indkøbte ting?

Hvis vi siger jeg har købt:
1 Server til 15000 eks moms(købt i DK)
1 Skærm til 7000 eks moms(Købt i DK)

De er købt via mit firma DK kort som er tilknyttet til min firma bank konto.
Jeg posterer så de to ting sådan her:
Navn - Beløb - Afs. konto - Konto
Server - 15000 - Bank - ???
Skærm - 7000 - Bank - ???

Hvis dette er korrekt, hvordan skal jeg så postere afskrivningen?

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 16:00

det  indsatte billede i billedet  er  Simuleret bogførings tracket  af det  der står i  kassekladden

håber  dette  giver   mening

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:07

Otto...du gør det også altid så kryptiskBig Smile

Hils i Aalborg.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014