Hej Aminoer, Vi vil til at stifte et smba med 0kr kapital, som bi erhverv. Jeg er arbejdsløs. og det er blevet godkendt a akassen, til at køre bi erhverv ved siden af dagpenge. Min samlever går i skole, pt og er ved at afslutte grundforløb, hvis hun nu skulle være nødsaget i at søge om kontanthjælp, i mellen skolen er afsluttet og elevpladsen er i hus. Som sagt har hun ikke været i akasse pga, skole forløb og ikke er blevet færdig med uddannelsen / eller andet arbejde. Vil jeg forhøre mig om det er muligt at få kontanthjælp hvis hun er medejer at et smba 0kr kapital, og hun ikke vil bruge meget tid. (regnskab/rengøring andre små ting osv.) Nogen som har erfaringer med det? Som det sidste skal det liges nævnes at vi har et barn. Mvh Anders |
Hej Anders
Jeg kan udemærket forstå din situation og har selv været ude for det tilsvarende.
Men din samlever må ikke stå registeret i selskab på nogen måde - hverken som medejer eller have hus eller ejerlejlighed.. Det var den besked vi fik i sin tid fra kommunen til min kone. Er man medindehaver af et selskab - herunder smba, kan kommune - om muligt forlange indsigt i vedtægterne og kræve noget helt andet, hvis de kan se at der er indtægt i selskabet.
Kontanthjælp er ment som en aller sidste udvej, hvor man ikke har nogen formue - heller ikke hus eller ejerlejlighed.
Mvh. Michael