Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medejer smba og evt kontanthjælp

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Vi vil til at stifte et smba med 0kr kapital, som bi erhverv.

Jeg er arbejdsløs. og det er blevet godkendt a akassen, til at køre bi erhverv ved siden af dagpenge.

Min samlever går i skole, pt og er ved at afslutte grundforløb, hvis hun nu skulle være nødsaget i at søge om kontanthjælp, i mellen skolen er afsluttet og elevpladsen er i hus. 

Som sagt har hun ikke været i akasse pga, skole forløb og ikke er blevet færdig med uddannelsen / eller andet arbejde.

Vil jeg forhøre mig om det er muligt at få kontanthjælp hvis hun er medejer at et smba 0kr kapital, og hun ikke vil bruge meget tid. (regnskab/rengøring andre små ting osv.)

Nogen som har erfaringer med det?

Som det sidste skal det liges nævnes at vi har et barn.

Mvh

Anders

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 18:30

Hej Anders

Jeg kan udemærket forstå din situation og har selv været ude for det tilsvarende.

Men din samlever må ikke stå registeret i selskab på nogen måde - hverken som medejer eller have hus eller ejerlejlighed.. Det var den besked vi fik i sin tid fra kommunen til min kone. Er man medindehaver af et selskab - herunder smba, kan kommune - om muligt forlange indsigt i vedtægterne og kræve noget helt andet, hvis de kan se at der er indtægt i selskabet.

Kontanthjælp er ment som en aller sidste udvej, hvor man ikke har nogen formue - heller ikke hus eller ejerlejlighed.

Mvh. Michael

Tilmeldt 3. Feb 11
Skrevet kl. 20:14

Hej Michael

tak for dit svar det hjalp, en smule. :)

Jeg bliver nok nød til at kontakte vores kommune, for at give vores eksempel helt nøjagtigt.

Mvh

Anders

Tilmeldt 17. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:25

Hej Anders

Jeg mener nu godt hun kan stå som medejer af dit selskab, står lidt i samme situation, og har fundet ud af at man sagtens kan eje et smba selskabSU.grunden til man kan dette er nemlig fordi selskabet  bliver beskattet ud fra dens overskud, og ikke din eller jeres løn, så hun kan sagtens være medejer, hun skal bare ikke få udbetalt løn. det er det der går galt.

det jeg mener hun kan sagtens være medejer af selskabet hun at være ansat som lønmodtager i selskabet.

Mv Martin

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:55

Da jeg i sin tid fik kontanthjælp skulle jeg afmelde mit CVR nr inden de ville tage min ansøgning..

Ved ikke hvordan det er med selskaber, men enkeltmandsvirksomheder går ikke

Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24

sunblocker:

det jeg mener hun kan sagtens være medejer af selskabet hun at være ansat som lønmodtager i selskabet.

Problemet ved et SMBA er, at Erhvervs- og selskabsstyrelsen i juli måned 2009 har lagt vægt på, at et af kendetegnene for et SMBA er, at selskabsdeltagerne skal deltage aktivt i selskabets drift. Dette er en afgørende forskel i forhold til ApS’er og A/S’er, hvor der ikke forudsættes en aktiv deltagelse i selskabets drift.

At deltage aktivt i et selskab er næppe i overensstemmelse med reglerne om kontanthjælp, hvor  modtageren i princippet skal stå til fuld rådighed.

http://ivaerksaetteri.blogspot.com/2010/07/smba-ny-praksis-1.html

http://ivaerksaetteri.blogspot.com/2010/07/smba-ny-praksis-2.html

/Henrik

Tilmeldt 3. Feb 11
Skrevet kl. 13:14

sunblocker:

Hvis hun er medejer, og ikke får løn.

Ja hun skal være aktiv, hun står for kontor og rengøring. Men penge kassen vil ikke være stor i starten og vil knap nok få råd til at udbetale løn, skal der være fast udbetaling af løn i et smba?

Som jeg har hørt der skal være i et aps / as.

mvh

Anders

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 13:22

sunblocker:

Hej Anders

Jeg mener nu godt hun kan stå som medejer af dit selskab, står lidt i samme situation, og har fundet ud af at man sagtens kan eje et smba selskabSU.grunden til man kan dette er nemlig fordi selskabet  bliver beskattet ud fra dens overskud, og ikke din eller jeres løn, så hun kan sagtens være medejer, hun skal bare ikke få udbetalt løn. det er det der går galt.

Mv Martin

Hej Martin,

Det er forkert at blande SU sammen med kontanthjælp i denne sag. På SU må du gerne drive egen virksomhed, uanset hvilken form. Man skal dog være opmærksom på fribeløbet - alt det man må tjene ved siden af sin su (i virksomheden f.eks.) hvis det er enkeltmandsejet eller i/s. Hvis det drives som ApS, A/S, SMBA tæller kun det man har fået udbetalt af virksomhed i ens personlige indkomst, hvorimod i et enkeltmandsejet eller i/s tæller virksomhedens overskud uanset om det er udbetalt eller ej.

På SU må du gerne have formue og andet - det må man bestemt ikke på kontanthjælp - da denne er beregnet til at hjælpe hvis du ikke har andre muligheder overhovedet.. 

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Tilmeldt 3. Feb 11
Skrevet kl. 13:35

sunblocker:

På SU må du gerne have formue og andet - det må man bestemt ikke på kontanthjælp - da denne er beregnet til at hjælpe hvis du ikke har andre muligheder overhovedet.. 

Det er også det jeg har læst, men et smba med 0kr kapital, og i opstart har jo nødvendigvis ingen værdier eller anden form for formume. (overskud) 

Mvh Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:36

Denni Pultz Gottfredsen:
hvorimod i et enkeltmandsejet eller i/s tæller virksomhedens overskud uanset om det er udbetalt eller ej

..... med mindre man anvender virksomhedsskattordningen.....

/Henrik

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)