Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blue Ocean Strategy

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg er ved at være færdig med bogen "Blue Ocean Strategy" - bestemt en spændende bog der fordrer nytænkning. 

Dog har jeg en lille anke, det er at der er ret langt fra Circus de Soleil til danske iværksætter firmaer - er der nogen der har læst bogen der kan fortælle mig hvorledes de har brugt i deres koncept/produkt? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorledes bogens koncept er blevet brugt i virkeligheden.

Det er klart en anbefalelsesværdig bog, dog synes jeg at den kræver en vis form for teoretisk baggrund, da man ellers godt kan misse nogle af punkterne i bogen.

Mvh.

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 17:33

Jeg har også læst den, og det er faktisk en meget spændende bog...

og som den eneste prof. indkasttræner i verdenen, så føler jeg at jeg svømmer i det blå ocean Big Smile

.....men igen kan jeg også klart anbefale bogen Big Smile

Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 17:36

Hej

Det handler ikke om hvor langt der er fra fransk cirkus i verdensklasse til danske iværksættere, men om at se alternative muligheder i den branche du søger viden i.

Bogen er ikke ment som en fasitliste, men inspiration til, at komme ud over kanten.

Men et sted hvor jeg synes BOS er blevet godt udnyttet, er f.eks. just-eat.dk konceptet

Mvh Kim

www.opretgratis.dk gratis annoncering på nettet

Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 18:29

Hej Kim, det jeg helt enig med dig i. Jeg er dog meget interesseret i at høre fra nogle herinde hvordan de har anvendt bogens koncept til deres fordel. 

Dit eksempel med Just Eat er rigtigt godt, der kan man sige at han fandt det blå ocean. 

#Indkasttræneren: Læste du bogen før eller efter du startede dit firma :-)?

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 18:32

Under startsprocessen...men jeg havde nok startet virksomheden uden bogen Big Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 18:54

Jeg har også læst den og det er en særdeles god bog!

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 19:07

Peter:
er der nogen der har læst bogen der kan fortælle mig hvorledes de har brugt i deres koncept/produkt?

Jeg har et lidt ambivalent forhold til Blue Ocean-strategien netop fordi, at den nærmere beskriver en virksomheds konkurrencesituation fremfor, hvordan denne konkurrencesituation kan opnås. Samtidig er jeg af den opfattelse, at man aldrig kan tale om et decideret "blue ocean" og at "konkurrence er irrelevant". Tag Circus de Soleil som eksempel - selvfølgelig havde/har de konkurrenter. Det afhænger alt sammen af, hvor bredt man definerer konkurrence samt behov/behovsopfyldelse.

Det eneste sted jeg mener, at Blue Ocean bidrager med noget, er det med at "skabe fremfor at konkurrere om efterspørgsel", men det handler jo i bund og grund bare om markedsudvikling og innovation.

Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 21:59

Jeg kan godt følge dig, og jeg synes desværre at eksemplerne nogle gange er lidt søgte i forhold til hvis de havde taget et "rigtigt" firma. B. la. Circus de Soleil, NYPD eksemplet samt eksemplet med vinen.

Vinen kunne lige så godt være blevet et totalt flop, der var en stor mængde "held" indeblandet. 

Derimod synes jeg eksemplet med Novo Nordisk eksemplet var kanon. Hvor man før i tiden brugte alle lærebøgernes (Michael Porters) til gang til det at sælge produkter, vender de det hele om, meget anvendeligt eksempel.

Hvad med et firma som Coloplast, har de ikke også anvendt en blue ocean strategy i deres tilgang til at sælge "intim" produkter?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12742
Skrevet kl. 13:28
Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 14:47

BOS dør aldrig. Der vil altid være nye udviklingsområder...

Selvfølgelig kopier konkurrenterne konceptet, når de kan se at der er penge i blue ocean, men det er jo ligegyldig, da du er milevidt foran dem.

BOS bogen skulle gerne give inspiration til, at man kan finde den rigtige tankegang frem og finde sit eget BOS i sin egen branche eller en branche hvor man kan se muligheden.

Hvis man forventer at få serveret 1000 BOS koncepter når man har læst bogen, så bliver man skuffet, men omvendt så har jeg da set mange BOS muligheder siden jeg læste bogen for mange år siden for første gang.

Nogen har jeg sat i værk og nogen er der andre som er kommet mig i forkøbet med. Sådan er det....

Til Peter (trådstarter) Hvilken branche mangler du BOS koncept til ? Så kunne det jo være der fandtes nogen kloge hoveder der kunne hjælpe dig igang

Mvh Kim

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)