Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp - sprog i brugsanvisning ved eksport til EU-lande

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at distribuere et elektrisk produkt til en række europæiske lande. I den sammenhæng har jeg et spørgsmål, som erhvervs- og selskabsstyrelsen mener at jeg skal "google" mig frem til... 

Ved mit produkt lægger jeg en indlægsseddel med brugsanvisning på dansk, tysk, fransk og engelsk. Andre sprog vil jeg gerne lægge på min hjemmeside.

1) er det ok at henvise til hjemmside?

2) hvis Ja, hvordan skal jeg henvise? er det nok at skrive hjemmesiden, eller skal der være en linie på alle sprogene hvor der fx. står "instruction for XXLANDXX? eller kan jeg måske bare skrive "LANDEKODE" og webadresse??

Er der nogen der har viden eller erfaring med dette, som vil dele lidt her på Amino?

med venlig hilsen

Kristine

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Frisenfeldt:
erhvervs- og selskabsstyrelsen

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor du merer at erhvevs og selskabsstyrelsen skulle kunne hjælpe dig?

Umiddelbart vil jeg anbefale dig at forsøge hos udenrisministriets Exportråd, Deres eksportrådgivere hjælper gerne med den slags spørgsmål.

En anden mulighed er at bruge folketinget EU-oplysningen som er til for at hjæpe. (de er super hurtige til at svare)

Har du iøvrigt husket at tage højde for EU WEEE direktiv når du eksportere elektriske produkter ?  Hvad med produktansvarsforsikring ?

 

Foketinget EU-oplysningen

www.eu-oplysningen.dk

 

UDENRIGSMINISTERIET

EKSPORTRÅDET * THE TRADE COUNCIL

ASIATISK PLADS 2 / DK-1448 KØBENHAVN K

TLF. (+45) 3392 0000 / WWW.EKSPORTRAADET.DK

 

Mvh

Ravn

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

tusind tak for hurtigt svar! Prøver exportrådet.

Ravn:
Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor du merer at erhvevs og selskabsstyrelsen skulle kunne hjælpe dig?

Jeg har ringet diverse steder rundt og endte med at IT- og Telestyrelsen mente at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen helst sikkert kunne svare. Da jeg derefter blev henvist til Google gik jeg til AMINO :-)

Produktet bliver testet af SGS, der skulle være tjek på CE og ROHS og WEEEE :-)

Vil undersøge hvad en produktansvarsforsikring kan give mig... er den lovpligtig for distributør eller producent eller ??

med venlig hilsen

//Kristine

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis andre skulle få brug for et svar:

Eksportrådet meddeler følgende:

Der er ikke nogen standard regler i EU, så man skal henvende sig til forbrugermyndigheden i det enkelte land for at få klarhed om særlige regler der.

mvh Kristine

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Frisenfeldt:

Produktet bliver testet af SGS, der skulle være tjek på CE og ROHS og WEEEE :-)

Jeg fornemmer at du ikke er klar over hvad WEEE direktivet dækker over. I DK skal du være tilmeldt EL skrot ordningen og sådan er det formodenlig også i andre EU lande.

Med hensyn til produktansvarsforsing vil jeg anbefale dig at konsultet en advokat der har forstand på området  specialt når vi snakker slag til andre EU lande, da en erstatningssag vil kunne blive meget bekostelig for dig.

Mvh

Ravn

 

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak. Det var jeg ikke klar over nej.

Jeg sørger for at undersøge begge dele.

//Kristine

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)